ANTALLET AV ADAMS ETTERKOMMERE
Beregninger av hvor mange mennesker som har levd på jorden, er selvfølgelig usikre. Jeg har sett på forskjellige beregninger, og det antall som blir oppgitt, er mellom 80 og 120 milliarder. Vakttårnet for 15. august 1982, side 20, beregnet at mellom 14 og 20 milliarder mennesker hadde levd på jorden. Denne beregningen er basert på opplysninger fra Bibelen, som viser at Adam ble skapt for omkring 6 000 år siden og at den i store flommen mistet alle mennesker livet, unntatt Noah og hans familie. Derfor er denne beregningen mer nøyaktig enn de beregninger som ikke tar Bibelens opplysninger i betraktning. Det blir i dag født omkring 140 millioner barn hver år[1], og hvis vi multipliserer dette med 40 år, ser vi at 5,6 milliarder mennesker har blitt født mellom 1982 og 2022.
På grunnlag av disse beregningene kan vi anta at mellom 20 og 26 milliarder mennesker har levde på jorden siden Adams dager for omkring 6 000 år siden. Ifølge det Paulus skriver i 1. Timoteus 2:5, 6, ble alle disse kjøpt av Jesus Kristus. I sin drøftelse av Guds forutviten sier Innsikt i De hellige skrifter, I, side 647, at hvis Gud på forhånd hadde bestemt hvem som skulle bli frelst, «ville det ikke vært riktig å si at Kristi Jesu gjenløsningsoffer ble gjort tilgjengelig for alle mennesker…(2. Kt 5:14, 15; 1Ti 2:5, 6; Heb 2:9).» Åpenbaringen 22:17 blir så sitert:
17 Og la enhver som tørster, komme; la enhver som ønsker det, ta livets vann for intet. (uthevet i kilden)
Den situasjon som blir beskrevet i Innsikt, er med andre ord at enhver etterkommer av Adam må få anledning til å vise om han ønsker å akseptere gjenløsningsofferet eller ikke. Men de fleste av de mellom 20 og 26 milliarder mennesker som har levd på jorden, har ikke hatt muligheten til personlig å foreta dette valget.
[1]. https://www.theworldcounts.com/populations/world/births.
NOEN VIL IKKE FÅ EN OPPSTANDELSE
Det er helt klart at ikke alle mennesker som har levd på jorden, vil få en oppstandelse. Ifølge Lukas 20:35 sa Jesus:
35 men de som er blitt regnet verdige (kataksioō) til å få del i den andre tingenes ordning og oppstandelsen fra de døde, verken gifter seg eller blir giftet bort.
Jesu ord viser at ikke alle mennesker som har levd på jorden, vil få en oppstandelse. Det greske ordet kataksioō som blir oversatt med «regnet verdig», viser ikke at det er vanskelig å få en oppstandelse. Dette ser vi i Apostlenes gjerninger 5:41, hvor vi leser at apostlene gledet seg fordi de var funnet verdige (kataksioō) til å bli vanæret for hans navn. Meningen her er at apostlene ble tillatt å bli vanæret, og det var noe de satte pris på.
Det som virkelig er saken, er at alle Adams etterkommere, som er kjøpt av Jesus Kristus, må vå anledning til å avgjøre om de vil akseptere eller forkaste gjenløsningsofferet. Derfor må vi konkludere at de som med fullt overlegg avviser gjenløsningsofferet, ikke vil få en oppstandelse. Hva betyr så det? Det betyr at denne personen har fått en fullstendig sjanse til å akseptere eller avvise gjenløsningsofferet.
I De kristne greske skrifters greske tekst er det en kontrast mellom geenna og hadēs. Ifølge Matteus 10: 28 sa Jesus:
28 Og bli ikke redd for dem som dreper legemet, men ikke kan drepe sjelen; men frykt heller for ham som kan tilintetgjøre (apollymi) både sjel og legeme i Gehẹnna.
Det greske ordet apollymi betyr «å ødelegge, tilintetgjøre, miste». Sjelen representerer personen selv med rett til å leve. Dette viser at Gehenna referer til total ødeleggelse, som det ikke er noen oppstandelse fra. Som en kontrast viser Åpenbaringen 20:13 at personer som er i hadēs (hebraisk, sheōl) og i sjøen vil få en oppstandelse. Ifølge Matteus 23:15, 33 sa Jesus at skriftlærde og fariseere som han snakket med, ville få Gehennas dom:
15 Ve dere, skriftlærde og fariseere, hyklere! for dere farer over hav og tørt land for å gjøre en eneste proselytt, og når han blir det, gjør dere ham til en som er hjemfallen til Gehẹnna i dobbelt så høy grad som dere selv.
33 Slanger, hoggormyngel, hvordan skal dere kunne flykte fra Gehẹnnas dom?
I kontrast til denne situasjonen viser Jesus ifølge Matteus 11:23 at innbyggerne i Kapernaum kom til hadēs, som betyr at de vil få en oppstandelse.
23 Og du, Kapẹrnaum, skal du kanskje bli opphøyd til himmelen? Ned til Hạdes skal du komme; for hvis de kraftige gjerninger som har funnet sted i deg, hadde funnet sted i Sodọma, ville det ha bestått helt til denne dag.
Jesu ord viser at noen av fariseerne og de skriftlærde ville ikke få en oppstandelse, mens innbyggerne i Korasin, Kapernaum og Betsaida ville få en oppstandelse. I forbindelse med spørsmålet om hva det innebærer å få en full personlig sjanse til å akseptere eller forkaste gjenløsningsofferet, bør vi merke oss at både fariseerne og de skriftlærde og innbyggerne i Korasin, Kapernaum og Betsaida hadde hørt Jesu forkynnelse og sett hans mirakler, men de ville ikke tro på Jesus. Innbyggerne i de tre byene ville imidlertid komme til hadēs og få en oppstandelse. Men noen fariseere og skriftlærde ville komme til Gehenna og ikke få en oppstandelse.
SYND MOT DEN HELLIGE ÅND
Det er et viktig bibelsk poeng som vi må ha i tankene, nemlig vår nedarvede synd og Jesu gjenløsningsoffer. Fordi alle mennesker har arvet synd, så venter ikke Gud at vi skal være fullkomne. Når et menneske har begått synder, kan han eller hun få tilgivelse på grunn av gjenløsningsofferet. Men noen synder kan ikke bli tilgitt, nemlig synd mot den hellige ånd. Ifølge Matteus 12:31, 32 sa Jesus:
31 Derfor sier jeg dere: All slags synd og bespottelse skal bli menneskene tilgitt, men bespottelse mot ånden skal ikke bli tilgitt. 32 For eksempel: Enhver som taler et ord mot Menneskesønnen, ham skal det bli tilgitt; men enhver som taler mot den hellige ånd, ham skal det ikke bli tilgitt, nei verken i denne tingenes ordning eller i den som skal komme.
Hva er så forskjellen mellom synder som kan bli tilgitt og synder som ikke kan bli tilgitt? Hver synd som direkte eller indirekte blir begått på grunn av vår ufullkommenhet, kan bli tilgitt. Men synder som blir begått på grunn av vår egen ondskap, kan ikke bli tilgitt. Hva betyr det? Ifølge Matteus 12:27 kunne fariseernes sønner (disipler) drive ut demoner. Her samarbeidet demonene med fariseernes disipler for å villede dem som så at demonene ble drevet ut.
At disse demonene ble drevet ut, brukte fariseerne tydeligvis som bevis på at Gud var med dem. Jesus drev ut demoner i mye større grad en fariseernes disipler. Men fariseerne sa at Jesus samarbeidet med demonenes fyrste Beelsebub, og det var grunnen til at han kunne drive ut demonene (vers 24).
Ble fariseerne ledet av sin ufullkommenhet, av deres nedarvede synd, når de hevdet at Jesus drev ut demonene ved hjelp av Beelsebub? Sa de dette fordi de hadde arvet synd fra sin første far? Nei. De beskyldte Jesus for å stå i ledtog med Djevelen fordi de var onde, og Jesus truet deres posisjon. Dette var en bevisst avgjørelse som ikke skyldtes deres nedarvede synd. Synd mot den hellige ånd er overlagte onde handlinger som fortsetter på tross av at personen vet at hans eller hennes handlemåte er ond, og den fortsetter på grunn av ren selviskhet. Det er «umulig å vekke dem til anger igjen», sier Hebreerne 6:5. De som har syndet mot den hellige ånd, er ikke i stand til å føle anger og forandre seg.
Jesus tilbrakte mye tid i Korasin, Kapernaum og Betsaida, og han gjorde mange mirakler i disse byene. Men innbyggerne trodde ikke at Jesus var sendt av Gud. Jesus irettesatte innbyggerne i disse byene for deres mangel på tro. Men han sa ikke at de hadde syndet mot den hellige ånd. Tvert imot sa han at innbyggerne ville få en oppstandelse på dommens dag, ifølge Matteus 11:20-24:
20 Så begynte han å bebreide de byene hvor de fleste av hans kraftige gjerninger hadde funnet sted, fordi de ikke angret: 21 «Ve deg, Kọrasin! Ve deg, Betsaida! For hvis de kraftige gjerninger som har funnet sted i dere, hadde funnet sted i Tỵrus og Sịdon, ville de for lenge siden ha angret i sekk og aske. 22 Derfor sier jeg dere: Det skal bli mer utholdelig for Tỵrus og Sịdon på Dommens dag enn for dere. 23 Og du, Kapẹrnaum, skal du kanskje bli opphøyd til himmelen? Ned til Hạdes skal du komme; for hvis de kraftige gjerninger som har funnet sted i deg, hadde funnet sted i Sodọma, ville det ha bestått helt til denne dag. 24 Derfor sier jeg dere: Det skal bli mer utholdelig for Sodọmas land på Dommens dag enn for deg.»
Vakttårnet for 15. juli 1965. sidene 321. 322 , sier om versene som er sitert ovenfor:
9 Jesus viste at i likhet med Tyrus og Sidon var Sodoma, enda så fordervet den var, ikke i en slik tilstand at den ikke kunne omvende seg. Det var derfor Jesus sa at hvis de kraftige gjerninger han gjorde i Kapernaum, var blitt gjort i Sodoma, ville den ha «blitt stående» til Jesu tid. Og i den forbindelse sa Jesus at Kapernaum, som i åndelig forstand var blitt opphøyd like til himmelen, skulle bli nedstøtt til hades og ikke til Gehenna. Himmelen står her som et uttrykk for høyde og hades eller sheol står som et uttrykk for dybde, og ved å bruke en slik kontrast mente Jesus at Kapernaum skulle få erfare den dypeste fornedrelse. Trass i at denne byen i høy grad ble begunstiget av Jesus eksisterer hverken den eller Sodoma i dag. Men hvis Sodoma hadde hatt en slik anledning som den Kapernaum hadde, ville det ha vært 10 eller flere rettferdige mennesker i den, og den ville ha fortsatt å eksistere i 1900 år til, like til Jesu tid og enda noen år. Det er derfor håp om at Sodomas døde innbyggere kan bli åndelig helbredet. (1 Mos. 18: 22—32) I Esekiel 16: 46—61 tales det håpefullt om mennesker som kan sammenlignes med innbyggerne i fortidens Sodoma.
For at Sodoma ikke skulle bli ødelagt, men “skulle bli stående til denne dag”, måtte det være mist ti rettferdige i byen. Jesu ord viser at hvis innbyggerne i Sodoma hadde fått den samme sjansen som Kapernaum, så ville det ha vært minst ti rettferdige der. Å hevde at disse ti skal bli evig tilintetgjort, ville være imot Jehovas rettferdighet og kjærlighet til menneskene og imot verdien av gjenløsningsofferet. Men dette er ikke alt: Ingen av innbyggerne hatt fått den sjansen innbyggerne i Kapernaum hadde fått. Derfor må alle oppstå på dommens dag. Dette bekreftes av at Jesus sa at «Sodomas land» vil være tilstede på dommens dag.
Når innbyggerne i Korasin, Kapernaum og Betsaida vil få en oppstandelse, så betyr det at de ikke fikk en fullstendig personlig sjanse til å akseptere eller forkaste gjenløsningsofferet. Men hvordan kan vi si det når Jesus forkynte det gode budskap i disse byene og gjorde mirakler der? Vi kan ikke vite hva som var i hjertene og sinnene til innbyggerne i disse byene. Men situasjonen med Paulus, som forfulgte de kristne og til og med ønsket at de ble drept, kan kaste litt lys over situasjonen. Ifølge 1. Timoteus 1:13,14 skrev Paulus:
13 enda jeg tidligere var en spotter og en forfølger og et frekt menneske. Likevel ble jeg vist barmhjertighet, fordi jeg var uvitende og handlet i mangel på tro. 14 Men vår Herres ufortjente godhet ble overmåte stor sammen med tro og den kjærlighet som er i forbindelse med Kristus Jesus.
Siden Jesus sa at innbyggerne i de tre byene skulle få en oppstandelse på dommens dag, tyder det på at de til en viss grad var i samme situasjon som Paulus, og at de ikke hadde fått en fullstendig personlig sjanse til å tjene Gud.
Hvis vi anvender denne situasjonen på vår tid, så betyr det at hvis en tjener for Gud studerer Bibelen med en person, og denne personen ikke forandrer sin livsførsel og begynner å tjene Gud, så har han ikke nødvendigvis hatt enn fullstendig sjanse til å akseptere eller avvise gjenløsningsofferet.[1]
Konklusjonen på denne seksjonen er at bare mennesker som har syndet mot den hellige ånd, ikke vil få en oppstandelse på dommens dag.
Bladet Awake! for 22. May 1963, side 28, inneholdt en artikkel med tittelen: «Oppstandelse — for hvem?» Angående de som ikke vile få en oppstandelse, sier bladet:
There will not be a resurrection for the willfully, deliberately, incorrigibly wicked, those without the slightest spark remaining of conscience or love of righteousness.
Det vil ikke bli en oppstandelse av dem som med vilje og med fullt overlegg er uforbederlig onde, de som ikke har den minste gnist igjen av samvittighet eller kjærlighet til sannheten.
Dette er en utmerket beskrivelse av synd mot den hellige ånd. De som har gjort slike synder, er uforbederlig onde, og de er ikke i stand til å føle sorg og angre sine handlinger. Disse vil ikke få en oppstandelse.
[1]. Se artikkelen «Å få adams sjanse». Den viser detaljert hvordan den synd vi har arvet, kan hindre oss i å få en personlig sjanse til å akseptere eller avvise gjenløsningen, også hvis noen forkynner det gode budskap for oss mange ganger.
MEDLEMMENE AV DET STYRENDE RÅDS FALSKE LÆRE OM OPPSTANDELSEN — DE AVVISER JESU ORD
Hymeneus and Filetus hadde veket av fra sannheten (2. Timotus 2:17, 18) fordi de sa at oppstandelsen ikke skulle skje i fremtiden, men at den allerede hadde skjedd. Deres falske lære gjaldt tiden for oppstandelsen, men kanskje også hvordan oppstandelsen ville foregå. På lignende måte benekter ikke medlemmene av det styrende råd at det vil bli en oppstandelse. Men deres falske lære er at de begrenser oppstandelsen. De benekter rett og slett flere av de ord Jesus uttalte om oppstandelsen. Synspunktene til medlemmene av det styrende råd har gått i sikksakk, slik vi ser i det som følger.
1987
Vakttårnet for 15. Januar 1987, side 24, sammenlignet handlingene til innbyggerne i Korasin, Kapernaum, Betsaida og Sodoma og Gomorra, og vi leser:
Jesus fortsetter med å refse byene Korasin, Betsaida og Kapernaum, der hvor han utførte de fleste av sine mektige gjerninger. Jesus sier at dersom han hadde utført dem i de fønikiske byene Tyrus og Sidon, ville de ha vendt om og kledd seg i sekk og aske. Jesus fordømmer Kapernaum, som tydeligvis har vært Jesu tilholdssted i den tiden han utførte sin tjeneste, og sier: «På dommens dag skal Sodoma-landet slippe lettere enn du.»
Hva mener Jesus med dette? Han mener tydeligvis at i løpet av dommens dag, når de stolte i Kapernaum blir oppreist, vil det være vanskeligere for dem å innrømme at de har tatt feil, og godta Kristus, enn det vil være for dem fra Sodoma som blir oppreist, å angre ydmykt og lære rettferdighet.
Disse kommentarene er i samsvar med Jesu ord.
1988
I Vakttårnet for 1. Juni 1988, side 30, ble spørsmålet om de som døde i ødeleggelsen av Sodoma og Gomorra, vil bli oppreist:
En ny gransking av Matteus 11: 20—24 har imidlertid reist spørsmål om hvorvidt Jesus der drøftet evig dom og oppstandelse. Poenget hans var å vise hvor avvisende menneskene i Korasin, Betsaida og Kapernaum var, og hvor passende det derfor var at også de ble straffet. Da Jesus sa at Tyrus/Sidon og Sodoma/Gomorra ville «slippe lettere» «på dommens dag», brukte han en hyperbol (en overdrivelse for å understreke et poeng) som han ikke nødvendigvis mente skulle oppfattes mer bokstavelig enn andre anskueliggjørende hyperboler han benyttet seg av.
Denne kommentaren motsier direkte Jesu ord. Medlemmene av det styrende råd hevder at vi ikke kan ta Jesu ord bokstavelig, og at disse ordene ikke gjelder oppstandelsen på dommens dag. Ordene er bare hyperboler (overdrivelser). Det er ingen ting i sammenhengen eller andre steder i De kristne greske skrifter som rettferdiggjør denne avvisningen av Jesu ord.
2013
De synspunkt medlemmene av det styrende råd har hatt i løpet av det 21. århundre, har vært at alle de som døde i den store flommen i Noahs dager og da Sodoma og Gomorra ble ødelagt, foruten innbyggerne i Korasin, Kapernaum og Betsaida, har vært at disse har blitt evig tilintetgjort uten håp om noen oppstandelse. Når det gjelder Sodoma og Gomorra, siterer jeg Lukas 10:10-12 (over) og studienoten i Studiebibelen til vers 12 (under):
10 Men hvor dere kommer inn i en by og de ikke tar imot dere, skal dere gå ut på dens brede gater og si: 11’Selv støvet fra byen DERES, som er blitt hengende ved føttene våre, børster vi av mot dere. Men husk dette: at Guds rike er kommet nær.’ 12 Jeg sier dere at det skal bli mer utholdelig for Sodọma på den dag enn for den byen.
skal slippe lettere: Jesus brukte tydeligvis en form for hyperbol og mente antagelig ikke at det han sa, skulle oppfattes bokstavelig. (Se også andre kraftfulle hyperboler som Jesus brukte, som i Mt 5:18; Lu 16:17; 21:33.) Da Jesus sa at Sodoma skulle «slippe lettere på dommens dag» (Mt 10:15; 11:22, 24; Lu 10:14), mente han ikke at innbyggerne i Sodoma må være til stede på den dagen. (Se også Jud 7.) Han kan ganske enkelt ha understreket hvor avvisende og straffskyldige de fleste innbyggerne var i slike byer som Korasin, Betsaida og Kapernaum. (Lu 10:13–15) Det er verdt å merke seg at det som skjedde med det gamle Sodoma, var blitt godt kjent og ofte ble nevnt i forbindelse med Guds vrede og dom. – 5Mo 29:23; Jes 1:9; Kla 4:6.
Studienoten hevder at Jesus ikke sa at innbyggerne i Sodoma skulle være tilstede på dommens dag. Men det var akkurat det han sa!
Ordene i studienoten er en direkte motsigelse av Jesu ord. Det syn at innbyggerne i Sodoma og Gomorra ikke ville få en oppstandelse, hadde medlemmene av det styrende råd inntil mai 2024.
2024
Vakttårnet for mai 2024, sidene 5 og 6, paragraf 15, motsa det tidligere synspunktet:
13 Vi vet også at Jehova var barmhjertig mot ninivittene. Han sa til Jona: «Jeg har sett hvor onde innbyggerne i byen er.» Men da de angret syndene sine, tilga Jehova dem. Han var mye mer barmhjertig enn det Jona var. Jona ble sint, og Jehova måtte minne ham om at ninivittene «ikke [visste] forskjell pa rett og galt». (Jona 1:1, 2; 3:10; 4:9–11) S enere brukte Jesus dette eksempelet for a lære andre om Jehovas rettferdighet og barmhjertighet. Jesus sa at de angrende nini- vittene skulle «stå opp i dommen». – Matt 12:41.
15 Da Jesus snakket om innbyggerne i Sodoma og Gomorra, sa han at det ville gå bedre med dem «pådommens dag» enn med dem som avviste ham og hans lære. (Matt 10:14, 15; 11:23, 24; Luk 10: 12) Hva mente han? Vi tenker kanskje at Jesus her brukte en hyperbol. Men det ser ikke ut til at han gjorde det, noe han heller ikke gjorde da han snakket om ninivittene. Det ser i stedet ut til at Jesus mente det han sa. Han siktet tydeligvis til den samme «dommens dag» i begge tilfellene. I likhet med ninivittene gjorde inn- byggerne i Sodoma og Gomorra det som var ondt. Men ninivittene fikk muligheten til å angre. Husk dessuten hva Jesus sa om «dommens oppstandelse». Den vil omfatte dem «som har gjort onde ting». (Joh 5:29) Så det ser ut til at det kan være et visst håp for innbyggerne i Sodoma og Gomorra. Det er mulig at i hvert fall noen av dem kommer til a fa livet igjen i oppstandelsen, slik at vi kan få muligheten til ålære dem om Jehova og Jesus.
I denne artikkelen sier medlemmene av det styrende råd at Jesus ikke brukte en hyperbol, slik studienoten til Studiebibelen sier. Ifølge artikkelen åpner Jesu ord for at noen av innbyggerne i Sodoma og Gomorra kan få en oppstandelse. Det er flere problmer med dette synspunktet
Problem 1: Jesus snakket ikke om dem som medlemmene av det styrende råd sier at han snakket om. Jeg siterer Matteus 12:40-42 (over) and Jona 3:5, 6 (under):
39 Han svarte ved å si til dem: «En ond og utro generasjon fortsetter å søke etter et tegn, men det skal ikke bli gitt den noe tegn, bortsett fra profeten Jonas tegn. 40 For akkurat som Jona var i den veldige fiskens buk i tre dager og tre netter, så skal Menneskesønnen være i jordens hjerte i tre dager og tre netter. 41 Menn fra Nịnive skal stå opp i dommen sammen med denne generasjon og fordømme den; for de angret på grunn av det Jona forkynte, men se, her er mer enn Jona. 42 Sydens dronning skal bli oppreist i dommen sammen med denne generasjon og fordømme den; for hun kom fra jordens ender for å høre Salomos visdom, men se, her er mer enn Salomo.
5 Og Nịnives menn begynte å tro på Gud, og de gikk i gang med å utrope en faste og å kle seg i sekkelerret, fra den største blant dem like til den minste blant dem. 6 Da ordet nådde kongen i Nịnive, reiste han seg fra sin trone og tok av seg sin embetsdrakt og kledde seg i sekkelerret og satte seg i asken.
Hvem var det Jesus sa skulle få en oppstandelse? Han refererte til «menn fra Ninive». Han sa ikke at noen av menneskene i Ninive ville få en oppstandelse. Men han refererte til alle innbyggerne i Ninive. Dette bekreftes av Jona 3:5 hvor vi leser at «Ninives menn begynte å tro på Gud…fra den største blant dem til den minste blant dem». På lignende måte sa ikke Jesus at noen av denne onde og utro generasjon ville bli oppreist sammen med Ninives menn og Sydens dronning. Men hans ord viser at «denne generasjon», som bare kan bety alle som tilhørte denne generasjon, skal få en oppstandelse.
Problem 2: Medlemmene av det styrende råd indikerer at de fleste onde mennesker og de som har hørt det gode budskap om riket, men som har avvist budskapet, ikke vil få en oppstandelse. Sannheten er akkurat det motsatte av hva medlemmene av det styrende råd hevder.
Jeg vil se nærmere på denne onde og utro generasjon som vil få en oppstandelse, og se på hvem som tilhører denne generasjonen. I artikkelen «Synd mot den hellige ånd» foretar jeg en detaljert analyse av identiteten til denne generasjonen. Konklusjonen er at alle jødene som bodde i landet, menn og kvinner, unge og gamle, tilhører denne generasjonen.
Ifølge Apostlenes gjerninger 24:15 vil det forekomme en oppstandelse av rettferdige og urettferdige. Men denne generasjonen besto av onde og utro mennesker, som er lenger vekk fra Guds rettferdighet. Jeg skal utdype dette ved å peke på at innbyggerne i Korasin, Kapernaum og Betsaida også er en del av denne onde og utro generasjon, fordi de var en del av den jødiske nasjon.
Sitatet fra Vakttårnet for mai 2024 var at ordene om at det vil være mer utholdelig for Sodoma enn innbyggerne i de tre byene på dommens dag, ikke er en hyperbol. Jesu ord forekommer i Matteus 10:15, 11:24 og Lukas 10:12. Jeg siterer Matteus 11:20-24:
20 Så begynte han å bebreide de byene hvor de fleste av hans kraftige gjerninger hadde funnet sted, fordi de ikke angret: 21 «Ve deg, Kọrasin! Ve deg, Betsaida! For hvis de kraftige gjerninger som har funnet sted i dere, hadde funnet sted i Tỵrus og Sịdon, ville de for lenge siden ha angret i sekk og aske. 22 Derfor sier jeg dere: Det skal bli mer utholdelig for Tỵrus og Sịdon på Dommens dag enn for dere. 23 Og du, Kapẹrnaum, skal du kanskje bli opphøyd til himmelen? Ned til Hạdes skal du komme; for hvis de kraftige gjerninger som har funnet sted i deg, hadde funnet sted i Sodọma, ville det ha bestått helt til denne dag. 24 Derfor sier jeg dere: Det skal bli mer utholdelig for Sodọmas land på Dommens dag enn for deg.»
Jesus hadde tilbrakt mange dager i de tre byene nord for Galileasjøen. Han hadde forkynt det gode budskap om Riket for innbyggerne, og han hadde gjort mange kraftige gjerninger der. Men innbyggerne trodde ikke på ham. Derfor var det han irettesatte disse byene.
Vi bør merke oss at Jesus refererer til disse byene som et hele, til alle innbyggerne i disse byene. Når han sier at det vil bli mer utholdelig for Sodoma enn for deg, så må han ifølge vanlige språklige regler referere til alle innbyggerne i Sodoma og ikke bare til noen av dem, slik medlemmene av det styrende råd gjør. Og på lignende måte må pronomenet «deg» referere til alle innbyggerne i Korasin og ikke bare til noen av dem.
Vi ser også at innbyggerne i Korasin skulle komme til hadēs, og alle som er i hadēs, vil få en oppstandelse. Studienoten i Studiebibelen til Matteus 11:23 motsier Jesu ord:
graven: Eller: «Hades», det vil si menneskehetens felles grav. (Se Ordforklaringer: «Grav».) Brukes her billedlig om den fornedrede tilstanden Kapernaum ville komme i.
Vi ser igjen at medlemmene av det styrende råd ikke aksepterer Jesu ord når disse går imot de læresetninger som de har laget. Ordet hadēs blir brukt ti ganger i De kristne greske skrifter, og det finnes ikke noe eksempel på at ordet ikke er bokstavelig ment.
Ifølge Matteus 11:21, 22 vil innbyggerne i Korasin og Betsaida få en oppstandelse, fordi de blir sammenlignet med innbyggerne i Tyrus og Sidon. De hebraiske skrifter sier direkte at innbyggerne i Sidon vil få en oppstandelse:
21«Ve deg, Kọrasin! Ve deg, Betsaida! For hvis de kraftige gjerninger som har funnet sted i dere, hadde funnet sted i Tỵrus og Sịdon, ville de for lenge siden ha angret i sekk og aske. 22 Derfor sier jeg dere: Det skal bli mer utholdelig for Tỵrus og Sịdon på Dommens dag enn for dere.
Esekiel 32:21, 30 viser at innbyggerne i Sidon vil få en oppstandelse, fordi de for ned til sheōl (gresk: hadēs), og alle de døde i hadēs (sheōl) vil ifølge Åpenbaringen 20:13 få en oppstandelse:
21 De fremste av de veldige menn skal tale fra Sjẹols midte til ham og hans hjelpere. De kommer sannelig til å fare ned; de skal legge seg som de uomskårne, drept med sverdet.
30 Det er der høvdingene fra nord er, alle sammen, og alle sidonerne, som har fart ned sammen med de drepte, skrekkinnjagende som de var på grunn av sin velde — skamfulle. Og de skal legge seg uomskåret hos dem som er drept med sverdet, og de skal bære sin ydmykelse sammen med dem som farer ned i gravens dyp.
Både innbyggerne i Korasin og innbyggerne i Sidon kom til hadēs (sheōl), og de vil få en oppstandelse.
Jeg gir følgende sammenfatning:
Alle innbyggerne i Ninive vil få en oppstandelse.
Alle innbyggerne i Sodoma og Gomorra vil få en oppstandelse.
Alle innbyggerne i Korasin, Kapernaum og Betsaida vil få en oppstandelse.
Alle medlemmene av «denne onde og utro generasjon», som refererer til alle jøder som bodde i landet på Jesu tid, innbefattet innbyggerne i Korasin, Kapernaum og Betsaida, vil få en oppstandelse.
Jesu ord ugyldiggjør også en bestemt oppfatning som medlemmene av det styrende råd har. Oppfatningen er at hvis en person har hørt det gode budskap om Riket forkynt og ikke har akseptert det, så vil han eller hun bli evig tilintetgjort. Innbyggerne hadde hørt det gode budskap om Riket, som Jesus gang på gang hadde forkynt for dem. Han hadde også utført mange mirakler blant dem. Men de nektet å tro på ham. Ikke desto mindre skal disse innbyggerne få en oppstandelse på den tusen år lange dommens dag og få muligheten til å akseptere eller avvise gjenløsningsofferet.
Hvorfor vil disse menneskene, som hadde en bedre anledning enn de fleste til å lære sannheten om Gud, men som ikke ville tjene Gud, få en oppstandelse? Svaret er at på grunn av vår nedarvede synd og ufullkommenhet, så har mange ikke fått en fullstendig sjanse til å akseptere sannheten.[1]
Men det er slik at noen mennesker lærer sannheten å kjenne og begynner å tjene Gud i deres ufullkomne tilstand. Noen av dem vil være blant de 144 000 som vil regjere sammen med Jesus Kristus i himmelen. Andre vil være blant den store skare som vil overleve den store trengsel. Men alle andre, unntatt de få som har syndet mot den hellige ånd, vil få en oppstandelse på dommens dag.
Tabell 1.1. Forskjellige tolkninger om oppstandelsen
ÅR | FORTOLKNING |
1987 | Alle innbyggerne I Korasin, Kapernaum, Betsaida og Sodoma vil bli oppreist på dommens dag. |
1988 | Jesu ord kan ikke bli tatt bokstavelig og refererer ikke til oppstandeLsen på dommens dag. |
2013 | Jesus sa ikke at innbyggerne I Sodoma skulle være til stede på dommens dag. |
2024 | Noen av innbyggerne i Sodoma vil kanskje få en oppstandelse på dommens dag. |
Den nye fortolkningan av medlemmene av det styrende råd fra mai 2024 er at noen mennesker fra Sodoma og Gomorra og noen mennesker av dem som døde i den store flommen, kanskje vil få en oppstandelse.
Dette synet er en devaluering og begrensning av oppstandelsen, for Jesus sa at alle innbyggerne i Sodoma og Gomorra vil få en oppstandelse. Og Åpenbaringen 20:13 sier at alle som er i sjøen, noe som inkluderer dem som døde i den store flommen, vil få en oppstandelse.
EXEMPLER PÅ SEMI-INSPIRASJON OG INSPIRASJONMedlemmene av det styrende råd tar ordene i Matteus 24:45-47 som en profeti, og de ni medlemmene hevder å være «den tro og kloke slave», og at de gir dem (tjenestefolkene) «mat i rette tid». Det betyr at alt det medlemmene av det styrende råd skriver og publiserer, er den åndelige mat som Gud ønsker at hans tjenere skal ha til den bestemte tid. Det som det styrende råd publiserer, må regnes som sannhet som kommer fra Gud. Dette synspunktet er i seg selv semi-inspirasjon (halv-inspirasjon). Medlemmene av det styrende råd sier ikke at de er inspirert av Gud, at de får budskaper fra Gud. Men når de hevder at det de skriver, er den åndelige føde Gud vil at hans tjenere skal ha til bestemte tidspunkter, så ligger dette svært nær å hevde at de er inspirert av Gud. Ordene «mat i rette tid» er et interessant eksempel på semi-inspirasjon. Som jeg allerede har vist, så publiserte medlemmene av det styrende råd en artikkel i Vakttårnet for 15. januar 1987 som omtalte oppstandelsen på dommens dag. Artikkelen tok Jesu ord om at innbyggerne i Korasin, Kapernaum og Betsaida skulle få oppstandelse på dommens dag bokstavelig. At dette var semi-inspiration blir tydelig vist i den måten som den nye tolkningen ble presentert på. Det ble ikke henvist til språklige argumenter eller til sammenhengen for den nye tolkningen. Det henvises bare til «en ny granskning av Matteus 11:20-24», noe som betyr at medlemmene av det styrende råd stiller seg selv på samme nivå som Bibelen, eller egentlig over Bibelen. På grunn av deres autoritet, og av deres nye granskning av teksten, og av at de har forandret mening, så må vitnene nå tro akkurat det motsatte av hva de ble bedt om å tro ett og et halvt år tidligere. Medlemmene av det styrende råd tror at de har myndighet til å sette Jesu ord ut av kraft uten å gi noen begrunnelse. Dette er en falsk lære. Jeg vil også drøfte noen ord i Vakttårnet for februar 2022, studieartikkel 6, paragraf 15:
Selv når medlemmene av det styrende råd kommer med «instrukser som virker merkelige eller vanskelig å følge», så er dette «Jehovas måte å gjøre ting på», slik den andre setningen sier. Alle vitner må følge disse instrukser. Dette betyr at selv om vi ikke forstår betydningen av noe medlemmene av det styrende råd sier eller skriver, må vi tro at dette kommer fra Jehova. Dette er et krav til vitnene om å behandle medlemmene av det styrende råd som om de var inspirert av Jehova. Derfor er dette mer en semi-inspirasjon. Denne teksten er i virkeligheten et krav til vitnene om å oppfatte medlemmene av det styrende råd som inspirerte tjenere akkurat som profetene i Israel. Dette kan vi si, fordi teksten stiller ordene til medlemmene av det styrende råd på lik linje med Guds inspirerte ord i De hellige skrifter. Kenneth Flodin, som er leder for audio/video-avdelingen i avdeling Patterson sa følgende i en tale på JW broadcasting 24. april 2023:
Sitatet fra Vakttårnet for februar 2022 viser at medlemmene av det styrende råd krever absolutt lydighet, som om de var inspirert av Gud. Og dette sitatet viser at også andre som arbeider i Jehovas vitners ledelse, støtter dette. Det er med stor sorg jeg ser at Jehovas vitner i dag som ønsker å tjene Gud, i virkeligheten tjener mennesker — de ni medlemmene av det styrende råd. |
[1] Se artikkelen «Å få Adams sjanse».
JESUS SNAKKET OM DOMMENS DAG OG OPPSTANDELSEN
Jeg viste i del I av denne studien at i motsetning til det syn medlemmene av det styrende råd har, så døde Jesus for alle Adams etterkommere og han kjøpte dem alle. Dette betyr at hver enkelt av Adams etterkommere vil få en personlig sjanse til å akseptere eller avvise gjenløsningsofferet.
Det forrige syn medlemmene av det styrende råd hadde, var at alle de som døde i den store flommen på Noahs tid og i ødeleggelsen av Sodoma og Gomorra, var evig tilintetgjort uten håp om noen oppstandelse. Dette er en direkte avvisning av gjenløsningsofferets verdi.
Medlemmene av det styrende råd har nå forandret sin tolkning, og de sier at noen av de som døde i den store flommen og da Sodoma og Gomorra ble ødelagt, kanskje vil få en oppstandelse. Dette er det samme som å fylle ny vin i gamle vinsekker (Matteus 9:16, 17), for å bruke en av Jesu illustrasjoner. Dette opphever ikke deres grunnleggende avvisning av de viktigste sidene ved gjenløsningsofferet.
I motsetning til hva medlemmene av det styrende råd hever, kan vi si: Det er ingen usikkerhet med hensyn til hvem som skal oppstå. Første Korinter 15.22, sier at alle som dør i Adam, det vil si, alle som dør på grunn av nedarvet synd, skal få en oppstandelse. Dette innbefatter alle som døde i den store flommen, for disse er «i sjøen». (Åpenbaringen 20:13), og alle som døde da Sodoma og Gomorra ble ødelagt.
De eneste av Adams etterkommere som ikke dør fordi de har arvet synd, er de 144,000 som ofrer sine liv for å få en himmelsk oppstandelse, og de få som har syndet mot den hellige ånd, og som dør på grunn av Guds dom. De opplysninger Bibelen gir oss, viser at mellom 20 og 26 milliarder mennesker har levd på jorden siden Adam. Og i motsetning til det som medlemmene av det styrende råd hevder, så kan vi vente at «de aller fleste av dem som nå er døde, kommer til å bli oppreist til liv på en paradisisk jord», som boken Kunnskap som fører til evig liv (1995), side 88 sier.