Skip to main content

GJENLØSNINGSOFFERETS DEVALUERING OG BEGRENSNING I JESUS DØDE FOR ALLE ADAMS ETTERKOMMERE

By 12. juli 2024Bibelstudium

Det styrende råds nåværende medlemmer har devaluert og begrenset gjenløsningsofferet ved å benekte at Jesus ved sin død kjøpte alle Adams etterkommere, og at hver enkelt må få en personlig sjanse til å akseptere eller avvise gjenløsningsofferet. De hevder at en stor del av Adams etterkommere vil bli evig tilintetgjort i Harmageddon uten å ha hatt denne sjansen. Dette inkluderer 8 milliarder+ mennesker som lever når Harmageddon kommer, og som ikke er Jehovas vitner.

I det 20. Århundre var det syn, som konsekvent ble presentert i Vakttårnets litteratur, at Jesu død var et gjenløsningsoffer for alle Adams etterkommere. (1. Timoteus 2:6) Det syn som de nåværende medlemmene av det styrende råd har, er at Jesus ikke døde for alle Adams etterkommere, men bare for alle slags etterkommere av Adam, for dem som vil bli frelst

Hvis Jesus døde for alle Adams etterkommere, må alle få en personlig sjanse til å akseptere eller avvise gjenløsningsofferet. Ved å redusere antallet av dem som vil få en oppstandelse, stikk imot hva som var synet i det 20. århundre, ja til og med bortforklare Jesu ord om at innbyggerne i Korasin, Kapernaum og Betsaida vil få en oppstandelse, så har de nåværende medlemmene av det styrende råd devaluert og begrenset gjenløsningsofferet. Deres lære innebærer at ikke alle Adams etterkommere vil få en personlig sjanse til å akseptere eller avvise gjenløsningsofferet.

De læresetninger om gjenløsningsofferet og oppstandelsen som medlemmene av det styrende råd forsvarer, er falske læresetninger.

Det viktige punkt i denne serien på fem artikler er at De kristne greske skrifter viser at det bare er én gruppe som vil bli evig tilintetgjort, og det er de som har syndet mot den hellige ånd. Denne gruppen inkluderer 1) De som har handlet i opposisjon til den hellige ånd, slik noen fariseere gjorde, og 2) Kristne som ved deres ord eller gjerninger har avvist gjenløsningsofferet. Det finnes ingen tekst i De kristne greske skrifter som sier at de som er uvitende, eller de som er onde fordi de er uvitende, vil bli evig tilintetgjort, slik medlemmene av det styrende råd hevder.

Første Timoteus 2:6 sier at gjenløsningsofferet er for alle (pas), mens Matteus 20:28 sier at gjenløsningsofferet er for mange (polys). Jeg viser at begge de greske ordene refererer til alle Adams etterkommere.

Ifølge Romerne 6:7 viser Paulus at når en person dør, har han sonet for alle sine synder, for han har fått syndens straff. Dette betyr at de som får en oppstandelse på dommens dag, som er ett tusen år lang, ikke vil bli dømt for det de gjorde før de døde, men for det de gjør etter oppstandelsen.

Gale handlinger som er basert på den nedarvede synden, kan bli tilgitt. Men synd imot den hellige ånd, som bygger på ens egen ondskap, kan ikke bli tilgitt. Både fariseerne og de skriftlærde og innbyggerne i Korasin, Kapernaum og Betsaida hørte Jesu forkynnelse og så hans mirakler, men de trodde ikke på ham. Noen av fariseerne og de skriftlærde syndet mot den hellige ånd, men innbyggerne i de nevnte byene ikke gjorde slike synder og vil få en oppstandelse.

De aller fleste mennesker som har levd, har ikke hatt muligheten til å akseptere eller avvise gjenløsningsofferet. Derfor vil de få en oppstandelse på dommens dag for å få denne sjansen.

Fem artikler drøfter gjenløsningsofferet og hvordan det har blitt devaluert og begrenset:

Artikkel I viser at Jesus døde for alle Adams etterkommere og kjøpte dem alle.

Artikel II viser hvordan medlemmene av Jehovas vitners styrende råd har devaluert og begrenset oppstandelsen.

Artikkel III viser at på tross av artiklene i Vakttårnet for mai 2024 hvor medlemmene av det styrende råd sier at de mangler kunnskap om skjebnen til noen mennesker, så tror de fremdeles av 8 milliarder+ vil bli evig tilintetgjort i Harmageddon.

Artikkel IV analyserer de skriftsteder som blir brukt av det styrende råd for å bevise at milliarder av mennesker vil bli evig tilintetgjort.

Artikkel V viser at nasjonene på jorden, som medlemmene av det styrende råd sier vil bli evig tilintetgjort, slett ikke har blitt tilintetgjort. For de vil være tilstede under Jesu Kristi tusenårige styre.

INTRODUKSJON

Jesus Kristus er krumtappen i De kristne greske skrifter, og det meste av innholdet peker direkte eller indirekte på ham. Svært mange av profetiene i De hebraiske skrifter blir også oppfylt på ham, slik vi ser i Åpenbaringen 19:10 (over) og Apostlenes gjerninger 10:43 (under):

10 Tilbe Gud; for det å vitne om Jesus er det som inspirerer profeteringen.»

43 Om ham vitner alle profetene, at enhver som tror på ham, får tilgivelse for synder ved hans navn.»

Særlig viktig for oss er ordene til Peter i Apostlenes gjerninger 10:43 om at alle som viser tro på ham, vil få tilgivelse for sine synder. Det er med stor sorg jeg ser at medlemmene av Jehovas vitners styrende råd, den religionen som jeg elsker, har avvist vesentlige sider ved Jesu Kristi gjenløsningsoffer.

JESU KRISTI TILSVARENDE LØSEPENGE

For C.T. Russel og senere for Jehovas vitner var Jesu Kristi gjenløsningsoffer en av de viktigste læresetninger. Men det er svært beklagelig at denne læresetningen har blitt begrenset. Én måte som medlemmene av det styrende råd har gjort dette på, er å si at Jesus døde for mange, men ikke for alle. De to viktige stedene i De kristne greske skrifter som fremstiller Jesu gjenløsningsoffer, er Matteus 20:28 (over) og 1. Timoteus 2:5, 6 (under):

28 liksom Menneskesønnen ikke er kommet for å bli tjent, men for å tjene og gi sin sjel som en løsepenge i bytte (lytron) for mange (polys).»

For det er én Gud og én mellommann mellom Gud og mennesker, et menneske, Kristus Jesus, 6 som gav seg selv som en tilsvarende løsepenge (antilytron)  for alle (pas)— dette er hva det skal vitnes om ved de tider som er bestemt til det.

Det greske ordet antilytron er helt korrekt oversatt med uttrykket «tilsvarende løsepenge», som betyr at gjenløsningsprisen har akkurat samme verdi som prisen for det som ble solgt. Denne verdien var Jesu Kristi fullkomne menneskeliv som nøyaktig tilsvarer Adams fullkomne menneskeliv før han syndet. Matteus bruker ordet lytron uten den foranstilte preposisjonen anti i 20:28. Men preposisjonen anti følger etter lytron som lytron anti, slik at også Matteus snakker om en tilsvarende løsepenge.

Paulus skriver i 1. Timoteus 2:5, 6 om en «tilsvarende løsepenge for alle (pas)». Men i Matteus 20:28 leser vi om «en løsepenge i bytte for mange (polys).” Har alle (pas) og mange (polys) forskjellige betydninger? Ifølge Mounce er betydningen av polys «stort antall eller mengde, mye, stor, mange». Det er viktig å merke seg at polys og pas kan referere til samme situasjon fra forskjellige synsvinkler, og at de to ordene ikke behøver å være motsetninger og utelukker hverandre. Romerne 5:15 illustrerer dette. Her bruker Paulus ordet polys (mange) både for alle Adams etterkommere og for alle som gjenløsningsofferet gjelder for.

15 Men det er ikke med gaven som det var med overtredelsen. For når mange døde ved ett menneskes overtredelse, så er Guds ufortjente godhet og hans frie gave sammen med den ufortjente godhet ved det ene menneske Jesus Kristus blitt så mye større overfor mange (polys).

Betydningen av uttrykket mange døde (aorist aktiv) kan vi se i vers 17, hvor vi leser: «For når døden ved den enes overtredelse hersket som konge ved denne ene.» Alle Adams etterkommere er underlagt døden, og disse alle blir omtalt som mange i vers 15. Vakttårnet for 15. desember 1973, side 567, sier:

9 Læren om gjenløsningen henleder vår oppmerksomhet på to familier — Adams etterkommere og Jesu Kristi etterfølgere. Begge disse gruppenes medlemmer blir omtalt som «mange». (Rom. 5: 15) Det kreves ikke noe spesielt for å bli medlem av Adams syndige familie. Alle blir født inn i den på naturlig måte. Men angående det Jesus gjorde, sies det: «For Menneskesønnen er heller ikke kommet for å la seg tjene, men for selv å tjene og gi sitt liv til en løsepenge for mange.» (Mark. 10: 45; Matt. 20: 28) For hvor «mange»? Som vi allerede har sett, ga han seg selv som «en tilsvarende løsepenge for alle». Han smakte døden «for alle». (1 Tim. 2: 5, 6, NW; Heb. 2: 9) I løpet av de siste 6000 år har Adams familie formert seg slik at den nå omfatter milliarder. Kristus kjøpte dem alle. Men for å bli godkjent av Gud måtte de tro at Jesus Kristus er den som Gud har gjort det mulig for dem å oppnå evig liv gjennom. (Joh. 3: 16, 36) Om Jesu etterfølgere sies det: «Alle dem som tok imot ham, dem ga han rett til å bli Guds barn, dem som tror på hans [Jesu] navn; og de er født ikke av blod, heller ikke av kjøds vilje, heller ikke av manns vilje, men av Gud.» — Joh. 1: 12, 13.

På grunnlag av det Paulus skriver, ser vi at polys (mange) i Matteus 20:28 ikke refererer til en gruppe som er mindre i antall enn alle, men polys referer til alle Adams etterkommere.

JESU GJENLØSNINGSOFFER INKLUDERER ALLE ADAMS ETTERKOMMERE 

 Jeg har sett på alle henvisningene til Matteus 20:28 og 1. Timoteus 2:6 i Vakttårnets online Indeks for det 20. århundre, og alle steder blir de samme synspunktene presentert: Gjenløsningsofferet innebærer at Jesus ved sin død kjøpte alle Adams etterkommere. Men ifølge Johannes 3:36 vil bare de som «viser tro på Jesus» få evig liv på grunnlag av gjenløsningsofferet.

De fleste av Adams etterkommere vil få anledning til å vise tro på Jesus etter at de har fått oppstandelse på dommens dag. Det synspunkt som Vakttårnet litteratur konsekvent har presentert, er at mange i Matteus 20:28 og alle i 1. Timoteus 2:6 referer til alle Adams etterkommere. Flere sitater som viser dette, følger:

Vakttårnet for 15 april 1972, side 237 sier:

18 Jesus visste at han måtte dø som menneske. Hvis han ikke døde, kunne han ikke tilveiebringe et gjenløsningsoffer for hele menneskeheten. Han sa til sine 12 apostler: «Menneskesønnen [er ikke] kommet for å la seg tjene, men for selv å tjene og gi sitt liv til en løsepenge for mange.») Han måtte derfor dø uskyldig, en rettferdig for urettferdige. Han måtte for alltid ofre sitt menneskelige liv og la verdien av det bli brukt til gagn for hele menneskeheten. Han døde uten å sette barn til verden. Det finnes derfor ingen på jorden som med rette kan hevde at de er kjødelige etterkommere av Jesus Kristus. Han ofret sin rett til å bli far og sitt fullkomne menneskelige liv som en tilsvarende løsepenge for hele menneskeheten.

   Våkn Opp for 22. september 1973, side 201, sier:

Men ikke alle Adams etterkommere har samme innstilling som han. Mange av dem elsker rettferdighet, men likevel går det tilsynelatende ikke dem bedre enn Adam. Det er imidlertid bare tilsynelatende; det vil vise seg at det er forskjell, og det skyldes den foranstaltning Gud har truffet i forbindelse med oppstandelsen. Gud sørget i sin godhet for at hans Sønn gjenløste menneskeheten, som på en måte var blitt solgt til synden og døden på grunn av Adams ulydighet. (Rom. 5: 12) Jesus gjorde dette ved å komme til jorden, bli født som et menneske og ofre sitt liv for menneskeheten. Ved på denne måten å løskjøpe menneskeheten gjorde Jesus det mulig å føre den ut av den i juridisk henseende hjelpeløse tilstand den hadde kommet i, og han har nå retten til å utfri menneskeheten av døden. — Matteus 20:28: 28:18.

Vakttårnet for 15. mars 1974, side 127, sier:

Kristus Jesus dekket dette behov. Som han selv sier: «Menneskesønnen [er ikke] kommet for å la seg tjene, men for selv å tjene og gi sitt liv til en løsepenge for mange.» (Matt. 20: 28) Ettersom vår første far, Adam, forspilte et fullkomment menneskelig liv for oss, kjøpte Kristus Jesus tilbake det som Adam tapte. Han gjorde det for alle mennesker og åpnet derved veien for dem til å gjenvinne fullkomment liv. Han gjorde det ved å gi sitt eget fullkomne menneskeliv som en løsepenge av tilsvarende verdi. Ja, «én er død for alle». Dette var mulig fordi han var et fullkomment menneske, fordi han ble født på jorden ved Guds kraft, idet hans liv ble overført fra himmelen til den unge jomfruen Marias morsliv. — 2 Kor. 5: 15; 1 Tim. 2: 5, 6; Luk. 1: 34, 35.

Vakttårnet for 15. mars 1990, side 5, sier:

Jesus kom for å «gi sitt liv som løsepenge for mange». (Markus 10: 45) Men hvem er de «mange»? Det er innlysende at Adam ikke hører med blant dem, for han var en fullkommen mann som med overlegg valgte å være ulydig mot Gud, og som døde som en forsettlig synder som ikke viste anger. Men hva så med hans store familie, som teller tusentalls millioner? Jesus Kristus utligner med sin tilsvarende løsepenge den nedarvede fordømmelse som hviler over Adams familie. (Jevnfør 1. Timoteus 2: 5, 6NW.) Jesus anvender verdien av sitt gjenløsningsoffer til gagn for de «mange» troende.

Vakttårnet for 15. mars 2000, side 3, sier:

Da Adam syndet og ble dømt til døden, var hans ennå ufødte etterkommere fremdeles i hans lender og døde derfor sammen med ham. Det fullkomne menneske Jesus, «den siste Adam», lot frivillig være å stifte familie. (1. Korinter 15: 45) Han hadde ufødte etterkommere i sine lender da han døde som et fullkomment menneskelig offer. Man kan derfor si at den potensielle menneskeslekten som var i hans lender, døde sammen med ham. Jesus gjorde krav på Adams syndige, døende familie som sin. Han gav avkall på retten til å ha en egen familie. Ved at Jesus ofret sitt fullkomne menneskeliv, gjenkjøpte han alle de menneskene som nedstammer fra Adam, slik at de kunne bli Hans familie, og han kunne bli «Evig Far» for dem. — Jesaja 9: 6, 7.

Sitatene ovenfor viser at den oppfatning som var gjeldene i det 20. århundre, var at Jesus kjøpte alle Adams etterkommere ved sin død.

DEVALUERINGEN AV GJENLØSNINGSOFFERET 

Det viktige spørsmålet i denne studien er hvordan Jehova Gud ser på alle Adams etterkommere, og hvorvidt hver enkelt vil få en personlig anledning til å akseptere eller forkaste gjenløsningsofferet. Sitatene ovenfor viser at svaret er ja. Alle Adams etterkommere ble kjøpt av Jesus, og hver enkelt vil få en personlig sjanse til å akseptere eller forkaste gjenløsningsofferet. Den første lille antydning om et negativt svar som jeg kjenner til, finner vi i Innsikt i De hellige skrifter (1988):

Det er noen som ikke blir oppreist. Selv om Kristi gjenløsningsoffer ble tilveiebrakt for hele menneskeheten, viste Jesus at løsepengen ikke kom til å bli anvendt til gagn for alle, da han sa: «Menneskesønnen [er] ikke . . . kommet for å bli tjent, men for å tjene og gi sin sjel som en løsepenge i bytte for mange (Mt 20: 28) Jehova Gud har rett til å nekte å ta imot en løsepenge for et menneske som han regner for ikke å være verdig til å bli løskjøpt. Kristi gjenløsningsoffer dekker synder som et menneske begår fordi det er en etterkommer av synderen Adam, men hvis man med overlegg og med vitende og vilje følger en syndig kurs, kan det være at gjenløsningsofferet ikke dekker dette, og at disse syndene fører til døden. (ordet «mange» er uthevet.)

Sitatet sier at gjenløsningsofferet «ble tilveiebrakt for hele menneskeheten». Dette samstemmer med de synspunkter som ble presentert i det 20. århundre. Men uthevelsen av mange i sitatet fra Matteus 20:28 kan tyde på at synspunktet er at Jesus ikke døde for alle Adams etterkommere. Vakttårnet for 15. juli 2014, side 30, argumenterer for at mange bare refererer  til dem som vil nyte godt av gjenløsningsofferet, og at ordet ikke referer til alle Adams etterkommere. Dette er en devaluering av gjenløsningsofferet, fordi det viser at ikke alle Adamsetterkommere ble kjøpt av gjenløsningsofferet, men bare de som vil bli frelst:

7 Det som skjedde på pinsedagen i år 33, viste at Jehova godkjente verdien av Jesu fullkomne, menneskelige offer som et sonoffer som dekket over synder. (Hebr 9:11, 12, 24) Som Jesus forklarte, var han «ikke . . . kommet for å bli tjent, men for å tjene og gi sin sjel som en løsepenge i bytte for mange». (Matt 20:28) De «mange» som skulle få gagn av Jesu gjenløsningsoffer, var ikke bare angrende jøder. Det er Guds vilje at «alle slags mennesker skal bli frelst». Gjenløsningsofferet «tar bort verdens synd!» – 1. Tim 2:4–6; Joh 1:29.

Dette nye synspunktet på gjenløsningsofferet blir også uttrykt i online artikkelen «Hvordan Jesu offer er ‘en løsepenge for mange?’»

Tilsvarende verdi. Jesu offer tilsvarer helt eksakt det Adam mistet – et fullkomment menneskeliv. (1. Korinter 15:21, 22, 45, 46) Bibelen sier: «Liksom mange ble stilt som syndere ved det ene menneskes [Adams] ulydighet, så skal også mange bli stilt som rettferdige ved den enes [Jesu Kristi] lydighet.» (Romerne 5:19) Dette forklarer hvordan ett menneskes død kan være en løsepenge for mange syndere. Jesu offer er «en tilsvarende løsepenge for alle» som tar de nødvendige skrittene for å kunne nyte godt av den. – 1. Timoteus 2:5, 6..[1]

Konklusjonen på artikkelen om Jesu offer er at den tilsvarende løsepenge for alle ikke gjelder alle Adams etterkommere, men bare gjelder dem som «tar de nødvendige skrittene for å kunne nyte godt av den». Dette betyr at ordet alle i 1. Timoteus 2:6 blir omtolket til den begrensede betydningen mange. Studienoten til NWT13 online bekrefter denne nye tolkningen:

alle slags mennesker: Det greske uttrykket som er brukt her, kan mer bokstavelig oversettes med «alle mennesker», men gjengivelsen «alle slags mennesker» er på sin plass på grunn av sammenhengen. (Les om andre eksempler i studienoter til Joh 12:32; Apg 2:17.) Gud vil at alle mennesker «skal nå fram til anger» (2Pe 3:9), så han gjør ikke forskjell på folk, men gir alle muligheten til å bli frelst, uavhengig av kjønn, etnisk bakgrunn, økonomiske midler og sosial status. (Mt 28:19, 20; Apg 10:34, 35; 17:30) Men Bibelen viser tydelig at mange vil avvise Gud og ikke kommer til å bli frelst. (Mt 7:13, 21; Joh 3:16, 36; 2Te 1:9) Gjengivelsen «alle slags mennesker» er altså i harmoni med disse versene. Det er også på sin plass å bruke en slik gjengivelse i versene foran, der Paulus oppfordrer trosfellene sine til å be «i forbindelse med alle slags mennesker, også konger og alle som er i høye stillinger». – 1Ti 2:1, 2.

Hvis pas i 1. Timoteus 2:6 betyr alle slags, slik fotnoten viser, og teksten er «som ga seg selv som en tilsvarende løsepenge for alle slags mennesker» gjelder «alle som tar de nødvendige skrittene for å kunne nyte godt av den», hva er da meningen med ordene «en tilsvarende løsepenge». Hva tilsvarer ordene «alle slags mennesker?» Var det «alle slags mennesker» Adam solgte da han syndet eller var det «alle mennesker»? Disse spørsmålene viser hvor feilaktig og villedende logikken bak det nye synet på gjenløsningsofferet er! Tabell 1.1 viser at de nåværende medlemmene av det styrende råd ikke tror at Jesu offer var «en tilsvarende løsepenge,» selv om de sier at de tror dette.

Tabell 1.1 En tilsvarende og en ikke-tilsvarende løsepenge

En tilsvarende løsepenge: Adam solgte seg selv og sitt ufødte avkom under synd — Jesus kjøpte Adam og hans avkom ved å ofre sitt liv.
En ikke-tilsvarende løsepenge: Adam solgte seg selv og sitt ufødte avkom under synd — Jesus kjøpte alle slags mennesker av Adams avkom, de som vil bli frelst, ved å ofre sitt liv.  

Sannheten er at alle tekster i Vakttårnets litteratur før år 2000 viser at Adam solgte alle sine etterkommere under synd, og Jesus kjøpte alle Adams etterkommere ved sitt offer. Han døde ikke bare for dem som vil bli frelst, men for alle Adams etterkommere.

Jeg nøler ikke med å si at det styrende råds nye syn er en falsk lære som devaluerer og begrenser gjenløsningsofferet.

Jeg antar at det nye synet ble laget for å støtte medlemmene av det styrende råds syn på at 8 milliarder+ vil bli evig tilintetgjort i Harmageddon. Hvis disse personene har blitt kjøpt med Jesu gjenløsningsoffer, må de få en personlig sjanse til å akseptere eller avvise gjenløsningsofferet. En slik sjanse får mennesker når de blir lært om gjenløsningsofferet og blir tilbudt dette offer, slik Romerne 10:13-17 viser.

Jeg skal imidlertid senere vise at de fleste som lever når Harmageddon kommer, ikke vil ha hatt noen mulighet til å akseptere eller avvise gjenløsningsofferet. Dette betyr at disse menneskene ikke kan bli evig tilintetgjort når de har blitt kjøpt av Jesus. Men hvis gjenløsningsofferet bare omfatter dem som vil bli frelst, så er det ikke nødvendig at alle får en personlig sjanse, og da kan milliarder bli evig tilintetgjort.

I fotnoten til 1. Timoteus 2:6 finner vi den alternative oversettelsen til «alle mennesker»: «E.: «alle slags mennesker.» De greske ordet pas har følgende betydninger: «alle, enhver, alle slags, alle andre». Ordet kan referere til noe som er universelt, til «alle» i en bestemt gruppe, som er grunnbetydningen, eller til «alle slag av noe». Ordet kan også referere til «alle andre», slik vi ser i Lukas 21:29, hvor Jesus snakker om fikentreet og «alle andre «trær».

Bibeloversetternes fremgangsmåte er at de bruker grunnbetydningen av et ord, hvis ikke sammenhengen viser at ordet har en mer begrenset betyrning. I noen av referansene i studienoten til 1. Timoteus 2:4 blir denne fremgangsmåten fulgt. Ifølge Johannes 12:32 vil ikke Jesus dra «alle mennesker» til seg, men «alle slags mennesker». Og ifølge Apostlenes gjerninger 2:17 vil ikke Gud utøse sin ånd over «alle mennesker», men bare over «alle slags mennesker».

Grunnbetydningen av pas er “alle, enhver”, og de andre alternative betydningene er spesialiserte betydninger som sjelden forekommer. Bibeloversettere vil bare bruke de spesialiserte betydningene når sammenhengen klart viser at det er en slik spesialisert betydning.

EKSKURS FOR BETYDNINGEN AV PAS I 1. TIMOTEUS

En liste over alle forekomstene av pas i 1. Timoteus følger:

1:15 Den uttalelse er troverdig og fortjener å bli fullt ut (pas) godtatt — at Kristus Jesus kom til verden for å frelse syndere. Av dem er jeg den fremste.

2:1, 2 Jeg formaner derfor først og fremst til at det blir frambåret påkallelser, bønner, forbønner, takksigelser angående alle slags mennesker (pas), 2 angående konger og alle (pas) som er i høye stillinger, for at vi skal kunne fortsette å føre et stille og rolig liv med fullstendig (pas) gudhengivenhet og alvor.

2:4 han som vil at alle slags (pas) mennesker skal bli frelst og få nøyaktig kunnskap om sannheten.

2:6 som gav seg selv som en tilsvarende løsepenge for alle (pas) — dette er hva det skal vitnes om ved de tider som er bestemt til det.

2:8 Derfor ønsker jeg at mennene på ethvert pas) sted fortsetter å be, idet de oppløfter lojale hender, uten vrede og diskusjoner.

2:11 En kvinne skal la seg lære i stillhet, idet hun fullt ut (pas) underordner seg.

3:4en mann som leder sin egen husstand på en god måte og har barn som underordner seg med alt (pas) alvor.

3:11 Likeså skal kvinner være alvorlige, ikke baktalende, måteholdne i sine vaner, trofaste i alt (pas).

4:4 Grunnen til dette er at alt (pas) det Gud har skapt, er godt, og ikke noe er å forkaste når det mottas med takksigelse.

4:8, 9 For kroppslig øving er nyttig til litt; men gudhengivenheten er nyttig til alt (pas), ettersom den har i seg løfte for livet nå og for det som skal komme. 9 Denne uttalelsen er troverdig og fortjener å bli fullt ut (pas) godtatt.

4:15 Grunn på disse ting; gå helt opp i dem, for at din framgang kan være tydelig for alle (pas).

5:2 til eldre kvinner som til mødre, til yngre kvinner som til søstre, i all (pas) renhet.

5:10 og blir gitt vitnesbyrd for gode gjerninger, hvis hun har oppdratt barn, hvis hun har vist gjestfrihet mot fremmede, hvis hun har vasket helliges føtter, hvis hun har hjulpet dem som var i trengsel, hvis hun flittig har utført all (pas) god gjerning.

5:20 Dem som praktiserer synd, skal du irettesette framfor alle (pas) iakttagere, for at også de andre må ha frykt.

6:1 Så mange som er slaver under et åk, skal fortsette å betrakte sine eiere som verdige til all (pas) ære, for at Guds navn og læren aldri skal bli spottet.

6:10 For kjærligheten til penger er en rot til alle slags (pas) skadelige ting, og ved å trakte etter denne kjærlighet er noen blitt ført vill fra troen og har gjennomboret seg selv overalt med mange smerter.

6:13 For Guds øyne, han som bevarer alt (pas) i live, og for Kristi Jesu øyne, han som i egenskap av vitne kom med den gode offentlige kunngjøring framfor Pontius Pilatus, befaler jeg deg.

6:17 Pålegg dem som er rike i den nåværende tingenes ordning, at de ikke skal være hovmodige, og at de ikke skal sette sitt håp til usikker rikdom, men til Gud, som gir oss rikelig av alle (pas) ting, for at vi skal nyte dem.

2 Timotheus 1:15 Du vet dette, at alle (pas) de som er i distriktet Asia, har vendt seg bort fra meg. Til dem hører Fỵgelus og Hermọgenes.

Jeg har skrevet pas i rød skrift hvor jeg tar betydningen som alle, og i 6:10 er det eneste stedet hvor jeg tar pas i betydningen «alle slags». Jeg har noen kommentarer:  

Oversetterne av NV18 har «alle slags» i den siste forekomsten av pas i 2:1. Det er ingen ting i sammenhengen som viser at grunnbetydningen alle ikke skal brukes. Grunnen for de kristnes bønner er at de skulle kunne «føre et stille og rolig liv». På grunn av dette formaner Paulus dem til å be for «konger og alle som er i høye stillinger», fordi disse har muligheten for å påvirke de kristnes liv.

Men fordi konger og andre i høye stillinger er nevnt, vil ikke det støtte gjengivelsen «alla slags»? Nei. Vi kan sammenligne disse ordene med bruken av pas i 2. Timoteus 1:15. Paulus sier at «alle de som er i distriktet Asia, har vendt seg bort fra meg». Refererer ordet alle til enhver person i distriktet Asia? Nei. Ordet refererer til personer i de kristne menighetene i Asia. På lignende måte formaner ikke Paulus de kristne til å be for alle mennesker i hele verden, men for alle som har makt til å påvirke de kristnes stille og rolige liv.

Men hva kan vi si om 1. Timoteus 2:4?

han som vil at alle slags (pas) mennesker skal bli frelst og komme til nøyaktig kunnskap om sannheten.

Vi kan illustrere saken på følgende måte: Er det Guds vilje at noen ikke skal komme til nøyaktig kunnskap om sannheten og bli frelst? Selvfølgelig  ikke. Han vil at «alle mennesker skal bli frelst og komme til nøyaktig kunnskap om sannheten». Dette var grunnen til at Jehova sendte Jesus for å kjøpe alle Adams etterkommere.

Dette betyr at oversettelsen «alle slags mennesker» ikke har noen støtte i tekstens sammenheng eller i læren om gjenløsningsofferet.

I sammenheng med gjenløsningsofferet, la oss se på Jesu ord i Matteus 18:10-14:

10 Se til at dere ikke forakter en av disse små; for jeg sier dere at deres engler i himmelen alltid ser min himmelske Fars ansikt. —— 12 Hva mener dere? Hvis det skjer at en mann har hundre sauer og en av dem går seg vill, vil han ikke da forlate de nittini på fjellene og dra ut på leting etter den som har gått seg vill? 13 Og hvis han skulle finne den, ja, jeg sier dere, da gleder han seg mer over den enn over de nittini som ikke har gått seg vill. 14 På lignende måte ønsker ikke min Far, som er i himmelen, at en av disse små skal gå til grunne.

Jesus taler om en person som har fart vill fra sannheten, og hans ord viser at Gud har omsorg for denne personen og ikke vil at han eller henne skal gå til grunne. Jehova er ikke bare interessert i dem som har fart vill fra sannheten. Men han vil at alle mennesker i hele verden skal oppnå frelse, Vi leser i 2. Peter 3:9:

9 Jehova er ikke sen med hensyn til sitt løfte, slik noen betrakter senhet, men han er tålmodig med dere, ettersom han ikke ønsker at noen skal bli tilintetgjort, men at alle skal nå fram til anger.

Den oppfatning lederne av Jehovas vitner hadde i 1970 var at Jehova ønsket at alle mennesker skulle komme fram til frelse. Dette er det korrekte bibelske synspunktet. I motsetning til dette er oppfatningen til de nåværende medlemmene av det styrende råd at Jehova bare ønsker at alle slags mennesker skal bli frelst og komme til sannhets erkjennelse. Dette er en uriktig og falsk oppfatning, noe som klart blir vist i 2.Peter 3:9. I 1. Timoteus 2:4 har det greske ordet pas sin grunnleggende betydning. Gud ønsker at alle Adams etterkommere skal bli frelst. Men noen vil bruke sin frie vilje til å vende seg mot Gud, og disse vil ikke bli frelst.

 Det er også helt klart at ordet pas også må ha sin grunnleggende betydning i 1. Timoteus 2:6. Fordi Jesus er en «tilsvarende løsepenge» (antilytron), inkluderer hans gjenløsningsoffer alle Adams etterkommere. Ordet pas blir også brukt i 2. Korinter 5:14, 15 (over) og Hebreerne 2:9 (under):

14 For KRISTI kjærlighet tvinger oss, for slik har vi dømt: at én døde for alle (pas); altså hadde alle dødd; 15 og han døde for alle (pas), for at de som lever, ikke lenger skal leve for seg selv, men for ham som døde for dem og ble oppreist.

men Jesus, som var blitt gjort litt lavere enn engler, ser vi kronet med herlighet og ære fordi han led døden, for at han ved Guds ufortjente godhet skulle smake døden for hvert (pas). menneske.

Den norske NV18 gjengir ordet pas i 1. Timoteus 2:6 med alle. Men som jeg har vist ovenfor, så har fotnoten alternativet alle slags. Referansen til Matteus 20:28 med ordet mange, anvender Vakttårnet for 15. juli 2014 på dem som gjenløsningen innbefatter. Studienoten til 1. Timoteus 2:4 viser at oppfatningen til de nåværende medlemmene av det styrende råd er at Jesus ga seg selv som et gjenløsningsoffer for alle slags mennesker og ikke for alle Adams etterkommere. Som jeg allerede har understreket, så er dette en falsk læresetning!

Den sanne oppfatningen av gjnløsningsofferet:

Jesus døde for alle Adams etterkommere, og han kjøpte dem alle ved sin død. Hver enkelt vil få en personlig sjanse til å akseptere eller avvise gjenløsningnsofferet.

Den falske oppfatningen av gjenløsningsofferet:

Jesus døde bare for alle slags mennesker, for dem som vil bli frelst, og ikke for alle Adams etterkommere.

[1]. https://www.jw.org/no/hva-bibelen-laerer/sporsmal/jesus-offer-losepenge/

AVSLUTTENDE BEMERKNINGER

Denne studien har vist at Jesus døde for alle Adams etterkommere, og at han kjøpte dem alle da han døde. En detaljert drøftelse av hvordan gjenløsningsofferet vil bli anvendt på forskjellige grupper av Adams etterkommere finnes i kapittel 2 i min bok Forsoningen mellom Gud og Mennesker. Jeg anbefaler også artiklene «Å få Adams sjanse» og «Forkynner en annen Jesus enn den vi har forkynt». Den neste artikkelen i denne serien har tittelen. «Gjenløsningsofferets devaluering og begrensning II Den falske læren om oppstandelsen».

Rolf Furuli

Author Rolf Furuli

More posts by Rolf Furuli

Leave a Reply