Skip to main content

EKSKLUSJON PÅ GRUNN AV MENNESKEBUD — TILFELLET PORNEIA

By 16. desember 2023Eksklusjon

INNLEDNING 

I alle situasjoner som vi leser om i Bibelen, så har personenes bakgrunn og personlighet spilt en rolle for hvordan situasjonen har utviklet seg. Noen personer har vært dyktige arbeidere som har spilt en rolle i forgrunnen, og andre har vært forsiktige personer som har holdt seg i bakgrunnen. Noen har vært kunnskapsrike, og andre har manglet grunnleggende kunnskap. Det er ingen tvil om personligheten og bakgrunnen til de personer som har deltatt i et prosjekt, har hatt innflytelse på resultatet av prosjektet.

Vi har en lignende situasjon i dag. Bakgrunnen til og personligheten til de som leder Jehovas vitners verdensomfattende organisasjon, har hatt innflytelse og vil ha innflytelse på den retning som organisasjonen blir ledet i. Livshistoriene til medlemmene av det styrende råd har blitt trykt i Vakttårnet. Disse viser at ingen av dem har høyere utdannelse. Men de har mye erfaring ved å ha vært lenge i heltidstjenesten, de fleste som reisende representanter for Selskapet Vakttårnet.

 En persons intelligens kan ikke måles ved hans utdannelse, og praktisk erfaring kan i mange tilfeller være viktigere enn høyere utdannelse. Men på ett område er høyere utdannelse nødvendig, og det er når en person skal undervise i Bibelen. Det er umulig å forstå nyansene og detaljene i Bibelens bøker uten å ha gode kunnskaper i hebraisk, gresk og arameisk, de språk som Bibelen er skrevet på.

Og her er hovedproblemet for medlemmene av det styrende råd. Jeg reiser ikke tvil om disse mennenes intelligens, motiver, og innvielse til Gud. Men det ser ikke ut til at de kjenner sin egen begrensning. De hevder at de er utvalgt av Gud til å forklare Bibelen på vegne av Jehovas vitner. Men vi kan ikke stole på disse forklaringene, siden ingen av dem kjenner Bibelens grunnspråk. Dette er særlig tilfellet med de 37 eksklusjonsgrunnene som de har funnet opp, og som ikke har noen støtte i Bibelen.

I artikkelen «Eksklusjon — Å tilskrive greske ord betydninger som de ikke har» drøfter jeg hvordan medlemmene av det styrende råd har tilskrevet de greske ordene porneia, akatharsia and aelgeia meninger som de ikke har. I denne artikkelen presenterer jeg en detaljert studie med mange sitater fra Vakttårnets litteratur, som viser at medlemmene av det styrende råd har tilskrevet porneia («ulovlig seksuelt samleie») betydninger som ofte er motstridende. Jeg velger å tro at å tilskrive porneia betydninger, som er forskjellig fra de betydninger som alle andre i hele verden tilskriver ordet, er basert på mangel på kunnskap og ikke på dårlige motiver.

MISBRUK AV GUDS ORD BASERT PÅ FORSKJELLIGE MOTIVER 

I følge Matteus 4:4 sa Jesus: «‘Mennesket skal leve, ikke av brød alene, men av hver uttalelse som kommer fra Jehovas munn.’» Guds ord er verdifulle, fordi vi er avhengig av disse ordene for å få liv. Paulus og andre eldste talte Guds ord til menighetene, og Hebreerne 13;7 sier:

7 Husk dem som tar ledelsen blant dere, som har talt Guds ord til dere, og etterlign deres tro, idet dere gir nøye akt på resultatet av deres livsførsel.

Når de eldste talte Guds ord til menighetene, så kunne medlemmene av menighetene etterligne deres livsførsel og deres tro. På denne måten ville både de eldste og menighetens medlemmer tale Guds ord.

Å FORFALSKE GUDS ORD PÅ GRUNN AV DÅRLIGE MOTIVER

De kristne greske skrifter viser at ikke alle de som hevdet at de tjente Gud i det første århundre evt., talte Guds ord med de rette motiver. 2. Korinter 2:17 sier:

17 Det er vi; for vi er ikke slike som driver handel (kapēleuō) med Guds ord, som mange gjør, men av oppriktighet, ja som sendt fra Gud, taler vi for Guds ansikt, i samfunn med Kristus.

Ordene «driver handel» er oversatt fra det greske verbet kapēleuō, som har betydningen: «være en selger; drive handel, å misbruke; forfalske, forvrenge». (Mounce) I brevene til menigheten i Korint nevner Paulus flere urette handlinger og synspunkter. Men ingen av disse innbefatter det å drive handel med Guds ord. Jeg tar derfor verbet kapēleuō i betydningen «å forvrenge», og jeg oversetter 2:17 på følgende måte: «for vi er ikke slike som forvrenger (kapēleuō) Guds ord Ordene til Paulus i 2. Korinter 4:2 støtter denne oversettelsen:

2 Men vi har tatt avstand fra de fordekte ting som en bør skamme seg over, og vi vandrer ikke med list og forfalsker (doloō) heller ikke Guds ord, men ved å gjøre sannheten kjent anbefaler vi oss overfor ethvert menneskes samvittighet for Guds øyne.

Det greske verbet doloō har betydningen «å fange i en felle, bedra, forvrenge, forfalske». (Mounce). Verbet doloō finnes bare i dette verset. Men det tilsvarende substantivet dolos finnes i 2. Korinter 12:16 (over), 1 Peter 2:22 (i midten), og 1. Peter 3:10 (under):

16 Men det får være som det være vil; jeg har ikke vært en byrde for dere. Men, sier dere, jeg var «slu» og fanget dere «med list» (dolos).

22 Han begikk ingen synd, og det ble heller ikke funnet svik (dolos) i hans munn.

10 For «den som vil elske livet og se gode dager, han skal holde sin tunge fra det som er ondt, og sine lepper fra å tale svik (dolos).

Paulus bruker dolos i betydningen «med list» i 2. Korinter  12:16, og Peter bruker ordet i 1. Peter 2:22 og 3:10 i betydningen «svik». Disse betydningene støtter gjengivelsen «forfalsker Guds ord» i 2. Korinter 4:2. Vi ser derfor at  verbene kapeleuō i 2. Korinter 2:17 og doloō i 4:2 er synonymer, og at begge verbene viser at det var noen mennesker i Korint som forfalsket eller forvrengte Guds ord.

Vi vet ikke hvordan disse menneskene forfalsket Guds ord. Men kontrasten til det å forfalske Guds ord finner vi i 2. Korinter 4:2, nemlig «å gjøre sannheten kjent». Hva dette betyr i praksis, ser vi i Vakttårnet for 15. Desember 1974, side 565, som drøftet synet på utstøtte:

25 Når vi holder oss til Bibelen og hverken bagatelliserer det den sier, eller legger noe mer i det enn det som står, vil vi kunne bevare et likevektig syn på de utstøtte.

Å FORFALSKE GUDS ORD PÅ GRUNN AV UVITENHET 

For «å gjøre sannheten kjent» slik den finnes i De kristne greske skrifter, er det nødvendig å kjenne det greske språket og å kjenne de grunnleggende prinsippene for leksikalsk semantikk — hvordan man kan finne ordenes betydning. Hvis en person mangler denne kunnskapen, er det en fare for at han vil legge noe mer i Bibelens tekst enn det teksten sier.

Medlemmene av det styrende råd fungerer som lærere for Jehovas vitner. Men ingen av dem kjenner det greske språk eller prinsippene for leksikalsk semantikk. På grunn av mangel på kunnskap har de tilskrevet teksten i Bibelen betydninger som teksten ikke har. Jeg bruker det greske ordet porneia («ulovlig seksuelt samleie») som eksempel.

BETYDNINGEN AV GRESKE ORD KAN MAN BARE FINNE VED Å STUDERE DE SAMMENHENGER I DE KRISTNE GRESKE SKRIFTER HVOR ORDET FOREKOMMER

 Betydningene og referansene til ord vil ofte bli forandret gjenoom tiden, og ordenes mening kan også være forskjellige i forskjellige land hvor det samme språk blir talt. Et grunnleggende faktum er at betydningen av et ord i klassisk gresk ofte er annerledes enn betydningen av det samme ordet i nytestamentlig gresk. Ingen greskkyndig vil benekte det. Dette faktum blir også vist i Vakttårnet for 15. februar 1989, side 10, hvor Paulus’ tale til filosofene på Areopagos blir drøftet. Vi leser i Apostlenes gjerninger 17:30:

30 Gud har riktignok båret over med tidene med en slik uvitenhet, men nå sier han til menneskene at de alle overalt skal angre (metanoeō).

Pauus brukte det greske verbet metanoeō («å angre»). Men filosofene ville forstå betydningen av dette verbet på en annen måte en Paulus brukte ordet i sin tale,  slik vi ser i De kristne greske skrifter. Artikkelen sier:

2 De lyttet til en minneverdig tale som den kristne apostelen Paulus holdt for den berømte domstolen Areopagos. Først argumenterte han for at det finnes én Gud, Skaperen, som vi alle skylder livet. Det ledet til den logiske slutning at vi står ansvarlig overfor den samme Gud. Det var da Paulus sa: «Disse uvitenhetens tider [da menneskene dyrket avguder] har Gud båret over med, men nå befaler han alle mennesker hvor de enn er, at de må vende om [angre, NW].» — Apostlenes gjerninger 17: 30.

3 Anger ville i virkeligheten være et overraskende begrep for disse tilhørerne. Hvorfor det? Grekerne i oldtiden knyttet anger til det å føle samvittighetsnag over en bestemt handling eller uttalelse. En ordbok sier imidlertid at for grekerne henledet ordet ikke tanken på «en forandring i hele den moralske holdning, en grunnleggende forandring når det gjelder hvordan en bør leve sitt liv, en omvendelse som berører hele ens oppførsel».

Det viktige poenget her er at Vakttårnet aksepterer det som ordboken sier, noe som viser at betydningen av greske ord kan være forskjellige i klassisk gresk og i De kristne greske skrifter. Det er også et annet ord Paulus brukte som vi bør vurdere, nemlig ordet kosmos i 17:24. I klassisk gresk har kosmos betydningen: «summen av alt som eksisterer her og nå; det ordnede univers».  (Bauer, Arndt og Gingrich) Det finnes ikke noe eksempel hvor kosmos i De kristne greske skrifter har denne betydningen. Her refererer kosmos til den menneskelige familie, til den menneskelige familie utenfor den kristne menighet, og til de omgivelser hvor den menneskelige familie lever. Betydningsforskjellen er stor, og det er logisk at Paulus i sin tale til filosofene brukte kosmos i den klassisk greske betydningen.

Jeg henviser også til to andre eksempler: Ordet hadēs i gresk refererer til underverdenens gud, og til underverdenen hvor de døde lever. (Bauer, Arndt og Gingrich) I De kristne greske skrifter refererer hadēs til menneskehetens felles grav, hvor det ikke er liv.  Verbet tartaroō refererer i klassisk gresk til “et underjordisk sted som er lavere er hadēs, hvor en gud straffer dem som er der» (Bauer, Arndt og Gingrich). I 2. Peter 2:4 er referansen til avgrunnen hvor demonene blir holdt fanget, men hvor ingen blir straffet.

Det faktum ar ordenes betydning i klassisk gresk ofte er forskjellig fra betydningen i nytestamentlig gresk, viser at den eneste måten for å finne betydningen av et gresk ord i De kristne greske skrifter, er å studere de sammenhenger hvor ordet forekommer.
DEN UKRITISKE BRUK AV GRESK-ENGELSKE LEKSIKA OG DEN ETYMOLOGISKE FEILSLUTNING 

I Vakttårnet for 1. mai 1973, side 215, blir ordet porneia definert. Dette er fremdeles den grunnleggende oppfatning av ordet som medlemmene av det styrende råd har:

En grundig undersøkelse av saken viser at por·nei’a sikter til alle former for umoralske seksuelle forbindelser. Det er et ord med vid betydning, i likhet med ordet «pornografi», som er avledet av por·nei’a eller det beslektede verbet por·neu’o. Greske ordbøker viser tydelig at det forholder seg slik.

Slike ordbøker viser at por·nei’a kommer fra et rotord som betyr «å selge», og at ordet brukes om tøylesløse seksuelle forbindelser (tøylesløse i den forstand at en person for eksempel ikke lar seg tøyle av ekteskapelige bånd). Angående bruken av por·nei’a i bibelsk tid sier Thayer’s Greek English Lexicon of the New Testament at ordet betegnet «ulovlig seksuell omgang i sin alminnelighet». The Vocabulary of the Greek New Testament av Moulton og Milligan sier at ordet betyr «ulovlig seksuell omgang i sin alminnelighet. Det sjette bind av Theological Dictionary of the New Testament sier at por·nei’a kan bety «seksuell omgang i sin alminnelighet uten nærmere definisjon».

Vakttårnets oversettelse av den engelske teksten er unøyaktig. Alle tre leksika bruker ordene «sexual intercourse», som betyr «seksuelt samleie». Det norske Vakttårnet oversetter dette med «seksuell omgang», som er et mye videre begrep. Store Norske Leksikon definerer «seksuell omgang» på følgende måte:

Lovens begrep «seksuell omgang» omfatter samleie, men også samleieliknende forhold, som for eksempel enhver form for inntrenging i kroppens hulrom av gjenstander eller kroppsdeler. Det er ikke et vilkår for at det rammes av seksuallovbrudd at handlingen har seksuell motivasjon. Masturbasjon av en annen omfattes av begrepet dersom den har en viss intensitet. Det avgrenses nedad mot beføling, som går under seksuell handling.

Jeg har sjekket de tre referansene, og de er korrekte. To av dem referer til De kristne greske skrifter, men referansen til den tredje er ikke oppgitt. Det er viktig å merke seg at ingen av referansene støtter deifinisjonen «alle former for umoralske seksuelle forbindelser». Når alle tre leksika bruker ordet «intercourse» («samleie»), så er det begrenset til handlinger med innføring av penis og ikke til andre seksuelle forbindelser. Men fordi medlemmene av det styrende råd har lagt til flere nye betydninger av porneia, bruker Vakttårnet det generelle begrepet «seksuelle forbindelser».

Fordi medlemmene av det styrende råd mangler støtte for sine definisjoner i Gresk-engelske leksika, har de forsøkt å finne støtte for sine definisjoner ved det som kalles «den etymologiske feilslutningen».

Den etymologiske feilslutning er det feilaktige argumentet at den «sanne» eller «virkelige» betydningen  av et ord er dets eldste og opprinnelige betydning.

Fordi ordenes betydning forandres over tid, så kan ikke ordets nåværende betydning bli sluttet av dets opprinnelse (etymologi). Den beste måten å finne ordets betydning, er hvordan ordet blir brukt i dag og ikke hva det er avledet fra.[1]

Den antatte etymologien for porneia er «å selge», og dette har blitt forbundet med forskjellige definisjoner av porneia i Vakttårnets litteratur:

Vakttårnet for 1. juni 1973, side 215:

Slike ordbøker viser at por·neiʹa  kommer fra et rotord som betyr «å selge», og at ordet brukes om tøylesløse seksuelle forbindelser (tøylesløse i den forstand at en person for eksempel ikke lar seg tøyle av ekteskapelige bånd).

Vakttårnet for 15. november 1978, side 24:

Det kan nevnes at dette greske ordet er avledet av et ord som har grunnbetydningen «å selge» eller «å overgi eller hengi seg til»;  por·neiʹa  har således betydningen «det å selge seg selv eller hengi seg til lyst eller liderlighet».

Vakttårnet for 1. august 1983, side 30:

Hva forstår vi her med «utukt»? Det greske ordet som brukes i dette skriftstedet, er porneía. Da Vakttårnet for 1. mai 1973 drøftet dette spørsmålet på sidene 215 og 216, viste det at porneía «kommer fra et rotord som betyrå selge». Det er derfor koblet sammen med prostitusjon, som ble praktisert i mange hedenske templer i det første århundre, og som blir praktisert i bordeller i dag… . Men den dag i dag omfatter uttrykket porneía de forskjellige former for seksuell aktivitet som foregår i et hus hvor det drives prostitusjon, der seksuelle tjenester kjøpes og selges.

Her ser vi flere fantasifulle forbindelser mellom den antatte etymologien til porneia og ordet «å selge». I det første eksemplet er forbindelsen med «selge» begrenset av ekteskapet. I det andre eksemplet er forbindelsen «det å selge seg selv eller hengi seg til lyst eller liderlighet». Det tredje eksemplet er det viktigste. Grunnen til at porneia inkluderer en rekke forskjellige seksuelle handlinger i tillegg til «ulovlig seksuelt samleie», er at de prostituerte selger sex, og derfor er alle handlinger som forekommer på et bordell, inkludert i ordet porneia. Alle disse forbindelser mellom ordet «selge» og porneia er ren nonesns! Det er helt umulig å finne den nåværende betydningen av et ord ved å se på dens etymologi.

Ifølge gresk-engelske leksika er betydningen av ordet porneia alltid «ulovlig seksuelt samleie». Alle betydninger av porneia, som ikke inkluderer innføring av penis, er funnet opp av medlemmene av det styrende råd og har intet leksikalsk eller bibelsk grunnlag.

[1]. https://www.thoughtco.com/etymological-fallacy-words-1690613

DE FORSKJELLIGE DEFINISJONENE AV PORNEIA I VAKTTÅRNETS LITTERATUR 

Mellom 1930 og 1970 sies det svært lite om porneia i Vakttårnets litteratur. I Vakttårnet for 15. juni 1952, side 190, leser vi:

Legally and generally the distinction is made between the two terms as The Watchtower presents it, though sometimes fornication is used in a broader sense to take in all sexual immorality. Vakttårnet for 15. august 1951 sa på side 247: «Utuktige mennesker er ugifte personer som begår umoralske handlinger. Ekteskapsbrytere er gifte personer som med vilje har kjønnslig omgang med en av det motsatte kjønn som ikke er deres lovlige ektefelle.» Likevel omtalerMatteus 19: 9 (NW) en gift kvinnes umoralskhet som utukt. Hvorfor? — E. W., Texas.

Det gjøres et skille både juridisk og i alminnelighet mellom de to uttrykkene slik som Vakttårnet framholder det, selv om utukt enkelte ganger brukes i en mer omfattende betydning. Så ordet brukes om all kjønnslig umoralskhet.

Ordene «all kjønnslig umoralskhet» er uklare. Men Vakttårnets litteratur på den tiden beskriver bare utukt (porneia), som samleie mellom personer som ikke er gift med hverandre. Det ser derfor ut til at det er slike handlinger som er innbefattet i uttrykker «all kjønnslig umoralskhet». I løpet av de neste 20 år blir svært lite skrevet om utukt og ekteskapsbrudd. Men fra og med året 1969 kom det flere spørsmål om den detaljerte betydning av porneia, og i årene som fulgte, kom det mange forskjellige svar.

1956: KUNSTIG BEFRUKTNING ER PORNEIA

Vakttårnet for 1. April 1957, side 154, sier:

Den kongelige britiske kommisjon i forbindelse med ekteskap og skilsmisse anbefalte for ikke lenge siden at det burde betraktes som skilsmissegrunn hvis en hustru ved kunstig inseminasjon tok imot sæd fra en donor uten sin manns samtykke. Dette ville også være en bibelsk skilsmissegrunn. Hvis mannen hadde samtykket, ville det imidlertid ha vært grunn til å utstøte både mann og hustru. Hvorfor? Fordi en slik handling i realiteten er ekteskapsbrudd og både mann og hustru samtykket i den umoralske handlingen. Mannen ga henne i realiteten til en annen mann forat hun skulle motta hans sæd, og hustruen ga seg selv til en annen mann for å bli mor til denne mannens barn enda hun ikke var ett kjød med ham. Det er ekteskapsbrudd, og selv om ektemannen adopterer barnet, forandrer ikke det den sak at han gikk med på sin hustrus ekteskapsbrudd. — 3 Mos. 15: 16⁠—18,32, 33; 19: 20; 4 Mos. 5: 12, 13.

Fordi ekteskapsbrudd (moikheia, seksuelt samleie mellom en gift person og en han eller hun ikke er gift med) er en av referansene til porneia («ulovling seksuelt samleie») ifølge Matteus 5:32, viser artikkelen at kunstig inseminasjon også er porneia. Ved kunstig inseminasjon kunne ekteskapet bli oppløst, og både mannen og konen ville bli ekskludert ifølge artikkelen.

Kunstig befruktning blir drøftet i Vakttårnet for 1. mai 1961, sidene 205, 206, i Våkn Opp! for 22. februar 1971, side 22 og i Vakttårnet for 22. desember 1974, sidene 21, 22. Vakttårnets ONLINE LIBRARY viser at saken ikke er drøftet senere, og kunstig inseminasjon blir ikke nevnt i Eldsteboken som en eksklusjonsgrunn. Men det betyr ikke at avgjørelsen at kunstig befruktning er porneia, har blitt opphevet.

Kunstig inseminasjon er ikke porneia, fordi det ikke er noen innføring av penis. Og Bibelen sier ikke noe om hvorvidt det er riktig eller galt. Derfor må samvittigheten til hver enkelt avgjøre saken.

1969: BESTIALITET ER IKKE PORNEIA. MEN DET ER EN GRUNN FOR EKSKLUSJON 

Første gang omgang med dyr (bestialitet) ble drøftet i Vakttårnets litteratur fra et bibelsk synspunkt, var i 1969. Leksikonet Aid To Bible Understanding, 1969, side 217, sier:

På tross av den moralske fordervelsen, så er ikke bestialitet det samme som ekteskapsbrudd eller uttukt, og derfor er det ikke grunnlag for skilsmisse (Matteus 19:9)

 Men enhver som tar del i en slik skitten handling, er moralsk uren, og, hvis et medlem av den kristne menighet skulle delta i en slik handling, så skulle vedkommende bli ekskludert..— Efeserne 5:3; Kolosserne 3:5.

Det syn på porneia som ble uttrykt i 1952 ble opprettholdt, og bestialitet ble ikke inkludert i porneia. Men bestialitet var nå blitt en ny eksklusjonsgrunn.

Den konklusjon at bestialitet ikke er inkludert i porneia, er riktig. At dette er en eksklusjonsgrunn, er galt, fordi dette ikke er skrevet i De kristne greske skrifter.  

1970: ORDET PORNEIA KAN MULIGENS INKLUDERE HOMOSEKSUELLE HANDLINGER

The Watchtower for 15. august 15, 1970, side 511, drøfter 1. Korinter 6:18, hvor det sies at seksuell umoral  (porneia) er synd mot sitt eget legeme. Dette spørsmålet blir drøftet i detalj, og når det gjelder betydningen av porneia, sier artikkelen:

Ordene til Paulus I 1. Korinter 6:18 kunne inkludere homoseksualitet, for greske skribenter refererte til homoseksualitet som  porneia.[1]

Vi merker oss at det ikke blir sagt at porneia inkluderer homoseksualitet, men muligheten for dette blir nevnt. Og grunnen for dette er at greske skribenter bruker ordet på denne måten. Men dette er et svakt argument, siden ord i De kristne greske skrifter ofte har en annen betydning enn de samme ord i klassisk gresk.

Den konklusjonen at porneia kan inkludere homoseksuelle handlinger, er alt for svak. For Judas 7 forbinder homoseksuelle handlinger med porneia. Derfor er homoseksuelle samleier en av porneias referanser.

1972 (JUNI): ORDET PORNEIA INKLUDERER IKKE HOMOSEKSUELLE HANDLINGER OG BESTIALITET

I Vakttårnet for 1. Juni 1972, side 261, blir spørsmålet reist hvorvidt homoseksuelle handlinger er inkludert i porneia og derfor er skilsmissegrunn. Synspunktet i denne artikkelen er annerledes enn synspunktet i artikkelen fra 1970, hvor de klassisk greske skribenter ble brukt som autoritet. Artikkelen sier helt riktig:

Men det er sammenhengenMatteus 5: 32 og 19: 9 som avgjør hvilken betydning Jesus brukte ordet porneía i.

Dette synspunktet er riktig. For det er bare sammenhengen i De kristne greske skrifter som kan hjelpe oss til å finne betydningene og referansens av greske ord. På grunnlag av dette er den følgende definisjonen av porneia riktig:

Det greske ordet som her er gjengitt med hor, er ordet porneía. Det sikter til ulovlig kjønnslig forbindelse mellom gifte eller ugifte personer

Artikkelen drøfter så grunner for skilsmisse på grunnlag av sammenhengen:

En bør legge merke til at i Matteus, kapitlene 5 og 19, blir ordet «hor» brukt utelukkende i forbindelse med ekteskapelig utroskap eller ulovlige kjønnslige forbindelser med en person som ikke er ens ektefelle.Like før Jesus Kristus i Bergprekenen kommer inn på spørsmålet om skilsmisse, sier han at «hver [gift person] som ser på en kvinne for å begjære henne, har alt drevet hor [begått ekteskapsbrudd, NW] med henne i sitt hjerte.

Sammenhengen i Matteus, kapittel 19, bekrefter dette. Jesus viste ut fra de hebraiske skrifter at en mann og hans hustru blir «ett kjød», og sa deretter: «Det som Gud har sammenføyd, det skal et menneske ikke atskille.» (Matt. 19: 5, 6) I forbindelse med homoseksuelle handlinger blir kjønnsorganene brukt på en unaturlig måte, på en måte som det aldri har vært meningen at de skulle brukes. To personer av samme kjønn utfyller ikke hverandre, slik som Adam og Eva gjorde. De kan aldri bli «ett kjød» i den hensikt å formere seg. Det kan i denne forbindelse nevnes at når et menneske har omgang med et dyr, dreier det seg om to forskjellige slags kjød. Apostelen Paulus skrev: «Ikke alt kjøtt er det samme kjøtt, men ett er kjøtt i mennesker, et annet i fe, et annet i fugler, et annet i fisker.» — 1 Kor. 15: 39.

Selv om både homoseksuelle handlinger og bestialitet er noe som er avskyelig og perverst, fører ingen av delene til at de ekteskapelige bånd blir brutt. De blir bare brutt når en person begår handlinger som gjør ham eller henne til «ett kjød» med en person av det motsatte kjønn som ikke er hans eller hennes lovformelige ektefelle.

Sitatet ovenfor har flere gode observasjoner:  

  • Betydningen av porneia kan bare blir forstått ved hjelp av sammenhengen.
  • Ordene i 5:28 at «hver som ser på en kvinne for å begjære henne, har alt drevet hor med henne i sitt hjerte» gjelder bare gifte personer, fordi ordet moikheia i verset bare gjelder ulovlige samleier mellom en gift person og en annen person som han eller hun ikke er gift med.
  • Ordene «å bli ett kjød» betyr å ha et seksuelt samleie med noen.
  • Bestialitet er ikke inkludert i ordet porneia.

 Det er også én feilaktig konklusjon, nemlig at homoseksuelle handilnger ikke er inkludert i porneia. Som vist i Judas 7, så er homoseksuelle samleier porneia

1973 (MAI): ORDET PORNEIA INKLUDERER HOMOSEKSUELLE HANDLINGER

Den konklusjon som ble presentert i januar 1972, at porneia ikke inkluderte homoseksuelle handlinger, hadde store konsekvenser for mange gifte personer. I november 1972 (på norsk: mai 1973) ble definisjonen av porneia utvidet, og dette hadde også store konsekvenser for mange gifte personer. Det nye synet ble presentert i Vakttårnet for 1. mai 1973, side 215:

Det sjette bind av Theological Dictionary of the New Testament sier at por·nei’a kan bety «seksuell omgang [engelsk: sexual intercourse] i sin alminnelighet uten nærmere definisjon».

Nettopp fordi ordet por·nei’a har så vid betydning, blir det i mange bibeloversettelser gjengitt med slike uttrykk som ‹grov umoral», «seksuell umoral», «seksuelle synder» eller lignende.

Betyr dette at det ordet apostelen her brukte for å gjengi det Jesus sa, også sikter til slike unaturlige og perverse seksuelle handlinger som homoseksuelle begår? Ja, det gjør det. Dette framgår av den måten Jesu halvbror Judas brukte ordet por·nei’a på da han omtalte de unaturlige seksuelle handlinger som mennene i Sodoma og Gomorra begikk. (Jud. 7) Når det gjelder den betydning gresktalende jøder i det første århundre brukte ordet por·nei’a i, sier det sjette bind av Theological Dictionary of the New Testament: «πορνεία [por·nei’a] kan også være ’unaturlig last’, . . . sodomi.»

Ordene «unaturlig last»  («unnatural vice») er et nedsettende uttrykk for sodomi. Og Vakttårnet for 1972 sier at sodomi er inkludert i porneia. Dette er riktig, slik jeg har vist ovenfor. Vi bør merke oss at «sodomi» innebærer innføring av penis og ikke andre former for seksuelle tilnærmelser (Merriam-Webster). Theological Dictionary of the New Testament viser også at porneia innebærer innføring av penis ved å bruke uttrykket «seksuelt samleie» («sexual intercourse»).

Vakttårnets artikkel bruker leksikonet på en uriktig måte. Artikkelen henviser til leksikonet og sier at fordi porneia har en omfattende betydning, så bruker bibeloversettere uttrykk som «grov umoral», «seksuell umoral». «seksuelle synder» og lignende, når porneia blir oversatt.

Det Vakttårnet sier, villeder leseren, for disse gjengivelsene omfatter mye mer enn innføring av penis. Og dette er den eneste betydning de forskjellige leksika har for porneia.

1974: ORDET PORNEIA KAN INKLUDERE ORAL OG ANAL SEX  INNENFOR EKTESKAPET

Et nytt syn på porneia, som hadde svært store konsekvenser for mange, ble uttrykt i Vakttårnet for 15. juli 1975, side 336. I strid med den riktige definisjon som ble presentert i Vakttårnet for 1. juni 1972, side 261, at porneia «sikter til ulovlig kjønnslig forbindelse mellom gifte eller ugifte personer», så ble ordet nå definert på nytt med en utvidet betydning til å gjelde bestemte seksuelle handlinger mellom ektefeller:

Det finnes tilfelle da perverse handlinger i ekteskapet kan utgjøre et bibelsk grunnlag for skilsmisse…

 «Utukt» blir således framholdt som den eneste skilsmissegrunn. På det fellesgreske språk som Jesu ord er nedskrevet på, er ordet for «utukt» por·nei’a , og det betegner alle former for umoralsk seksuell omgang, perversitet og liderlige handlinger, den slags oppførsel en finner i en bordell, for eksempel oralt og analt samleie.

At  por·nei’a også kan brukes om perverse handlinger i ekteskapet, framgår av at en mann som tvinger sin hustru til å ha unaturlig seksuell omgang med ham, i virkeligheten «prostituerer» henne eller «forderver» henne. Derved gjør han seg skyldig i por·nei’a, for det beslektede greske verbet porneu’o betyr «å prostituere, forderve».

Det kan følgelig oppstå situasjoner da den ene ektefellens perverse handlinger overfor den andre utgjør et bibelsk grunnlag for skilsmisse. Det kan for eksempel være at en hustru gjør sitt ytterste for å forhindre at mannen tvinger henne til å delta i slike perverse handlinger som dem som foregår i en bordell. Men fordi han er sterkere enn henne, overmanner han henne og bruker henne til pervers seksuell omgang. For ikke å bli «prostituert» på denne måten en annen gang vil en kristen hustru kanskje bestemme seg for å gå til skilsmisse. Hun kan godtgjøre overfor menigheten at den virkelige grunnen er por·nei’a , og så ta de nødvendige skritt for å få en lovformelig skilsmisse på et sannferdig grunnlag som blir godtatt av landets lover.

Å spesifisere seksuelle handlinger som er innbefattet i porneia i tillegg til «ulovlig seksuelt samleie» er bare gjetninger som ikke har noe grunnlag i De kristne greske skrifter. Den definisjonen at porneia innbefatter «alle former for umoralsk seksuell omgang, perversitet og liderlige handlinger, den slags oppførsel en finner i en bordell, for eksempel oralt og analt samleie», har ikke noe språklig eller bibelsk grunnlag. Men denne definisjonen har blitt gjentatt gang på gang helt til denne dag. Å hevde at porneia inkluderer oralt og analt samleie og andre uanstendige handlinger innenfor ekteskapet, er det samme som å tre inn i ekteparenes personlige sfære og ta avgjørelser på deres vegne.

I løpet av de tre og et halvt år da oralt og analt samleie innenfor ekteskapet ble definert som porneia, oppsto det store problemer. Hva var for eksempel «en uanstendig handling»? Hvis konen beskyldte mannen for uanstendige handlinger og ønsket skilsmisse, men mannen ikke var enig i at deres seksuelle samvær var uanstendig, hva ville så skje?[2] Hvem skulle avgjøre saken? De eldste? Ektemenn ble ekskludert på grunn av deres seksuelle samvær med sine koner innenfor ekteskapet. Den aller verste konsekvens av denne feilaktige oppfatningen var at et stort antall ekteskap ble oppløst på et ubibelsk grunnlag, og ektemenn, koner og barn måtte lide. Jehova hater skilsmisse, ifølge Malaki 2:16. Mange eldste laget også problemer, fordi de begynte å oppføre seg som politibetjenter — se siste del av sitatet fra Vakttårnet for 15. november 1978.— og de forhørte ektepar om deres seksuelle omgang.[3]

1978: ORDET PORNEIA KAN IKKE BLI ANVENDT PÅ ORAL OG ANAL SEX INNENFOR EKTESKAPET

Det synspunkt at oral og anal sex mellom ektefolk er porneia varte i tre og et halvt år, og så ble dette synspunktet forkastet. Vakttårnet for 15. november 1978, side 24, viser at porneia kunne ikke bli anvendt innenfor ekteskapet, og at oral og anal sex innenfor ekteskapet, som hadde vært oppfattet som porneia, ikke kunne bli inkludert i dette ordet:

Ettersom Bibelen bare gir disse grunnleggende retningslinjer, kan vi ikke gjøre annet enn å gi veiledning i harmoni med det Bibelen virkelig sier. Tidligere har vi her i bladet kommentert visse uvanlige seksuelle handlinger, for eksempel oralt samleie, og disse handlingene er blitt betraktet som likestilt med grov kjønnslig umoral. På dette grunnlag ble det trukket den slutning at de som ga seg av med slike seksuelle handlinger, måtte utstøtes av menigheten hvis de ikke angret og forandret sin handlemåte. En hadde den oppfatning at menighetens eldste var bemyndiget til å foreta undersøkelser og dømme i saker som hadde å gjøre med slike handlinger i det ekteskapelige samliv.

Etter en ytterligere, grundig overveielse av saken er vi imidlertid blitt overbevist om at ettersom det ikke foreligger noen klar bibelsk veiledning, er dette et område hvor ektefellene selv må bære ansvaret overfor Gud, og at det ikke kan være de eldstes oppgave å føre kontroll med disse intime forhold i ekteskapet og foreta utstøtelser utelukkende på grunnlag av slike handlinger. Men hvis et medlem av menigheten på eget initiativ søker veiledning hos en eldste, kan han eller hun naturligvis gjøre det, og den eldste kan drøfte bibelske prinsipper med vedkommende. Dette vil han gjøre som hyrde, men han vil ikke gjøre forsøk på å «overvåke» vedkommendes ekteskapelige forhold.

Dette er en balansert drøftelse. Men porneia-innenfor-ekteskapet ble ikke helt fjernet. Vi leser videre fra artikkelen:

Hva skal en gjøre hvis en gift person hevder at visse handlinger som ektefellen praktiserer i det seksuelle samliv, er tilstrekkelig grove til å komme inn under det greske uttrykket porneia, som blir brukt Matteus 19: 9 (gjengitt med «utukt» i New World Translation)? Som nevnt tidligere gir Bibelen ingen direkte opplysninger som gjør det mulig for oss med sikkerhet å avgjøre om bestemte seksuelle handlinger innenfor ekteskapet er — eller ikke er — porneia. Det kan nevnes at dette greske ordet er avledet av et ord som har grunnbetydningen «å selge» eller «å overgi eller hengi seg til»; porneia  har således betydningen «det å selge seg selv eller hengi seg til lyst eller liderlighet». Den verbale formen (porneuo) har blant annet betydningen «å skeie ut» («debauch»). (Liddell og Scotts Greek-English Lexicon) Hvis en gift person mener at ektefellens seksuelle handlinger er av så grov karakter at de — selv om de ikke omfatter noen utenfor ekteskapet — tydelig vitner om overgivelse eller utskeielse til liderlighet, er det en avgjørelse han eller hun selv må treffe og selv må ta ansvaret for.

Vedkommende hevder kanskje at forholdene er slik at det bibelsk sett er grunnlag for skilsmisse. Hvis det er tilfelle, må han eller hun bære det fulle ansvar overfor Gud for en eventuell skilsmisse. En kan ikke vente at de eldste skal gi uttrykk for (bibelsk) anerkjennelse av en skilsmisse hvis de ikke er helt sikre på grunnlaget for den. På den annen side har de heller ingen myndighet til å påtvinge andre sin samvittighet når det rår tvil om saken. (Jak. 4: 11, 12)

Sitatet ovenfor er et klart eksempel på hvordan mangelen på kunnskap og skjønnsomhet hos medlemmene av det styrende råd kan lage store problemer for enkelte vitner. At en kone nå har fått tillatelse til å se etter skammelige seksuelle handlinger hos sin mann, og at hun kan bruke disse til å få skilsmisse, er basert på et fullstendig galt grunnlag. Mitt eksemplar av Liddell and Scott’s Greek Lexicon har følgende kommentar til verbet porneuō:

Prostituert… om en kvinne som prostituterer seg selv; være eller bli en prostituert [henvisning til to greske forfattere ] … drive uttukt («fornicate») 1. Brev til korinterne 6:18.

Vakttårnet sier at Liddell and Scott’s Greek Lexicon har uttrykket «to debauch» (oversatt til norsk med «å skeie ut»), noe som kan vise at porneia har en videre mening enn innførsel av penis. Min utgave av leksikonet fra 1996 har ikke dette ordet, slik sitatet ovenfor viser. Men selv om leksikonet hadde ordet «debauch», så kunne betydningen ikke ha vært anvendt på De kristne greske skrifter, slik forfatteren av artikkelen i Vakttårnet gjør. Dette leksikonet referere i hovedsak til klassisk greske skribenter. Hvis derfor leksikonet hadde hatt ordet «debauch» og hadde anvendt denne betydningen på De kristne greske skrifter, ville det vært en henvisning til en bok og et vers i disse akriftene, slik vi ser i sitatet ovenfor.

Vi må også tenke på at «debauch» er et generelt ord, og å anvende det på handlinger mellom ektefolk som kan føre til oppløsning av ekteskapet, er direkte misbruk av Guds ord. Forfatteren av artikkelen har lest noe inn i Skriften som ikke er der. Den eneste grunnen for å oppløse et ekteskap ifølge Jesus er et seksuelt samleie mellom en som er gift og en som han eller hun ikke er gift med. Uttrykkene «overgivelse eller utskeielse til liderlighet»  («a clear surrender to lewdness or a debauching in lewdness») er i virkeligheten en motsigelse av det Jesus har sagt.

Leksikonets definisjon av porneuō i 1. Korinter 6:18 i De kristne greske skrifter er «fornicate». Og definisjonen av ordet er:

Fornicate refers to sexual intercourse that occurs between people who are not married to each other. It is a word that is associated with legal language and the language of the Bible.[4]

Denne definisjonen av samstemmer med definisjonen av porneia i de tre gresk-engelske leksika som er sitert ovenfor, nemlig «ulovlig seksuelt samleie». Foruten Åpenbaringen, hvor vi ikke kan definere ordet på grunn av sammenhengen, så forekommer ordet bare i 1. Korinter 10:8, hvor seksuelle samleier med kvinner fra Moab er nevnt. Vi kan derfor slå fast at verbet porneuō i De kristne greske skrifter betyr «å ha et ulovlig seksuelt samleie». At verbet i De kristne greske skrifter skulle bety «debauch» er helt umulig.

[1]. Jeg har ikke funnet denne artikkelen i den norske utgaven av Vakttårnet.

[2]. Jeg har førstehånds kjennskap til et slikt eksempel. Det varte i flere måneder med mange samtaler mellom de eldste og ektemannen og konen. Begge var svært nedtrykte, og til slutt ble det skilsmisse.

[3]. For en detaljert drøftelse, se artikkelen «Porneia-inside-marriage» i kategorien  «Reversed view of disfellowshipping offenses.»

[4]. https://www.britannica.com/dictionary/fornicate.

1983: EN UTVIDELSE OG JUSTERING A PORNEIAS BETYDNING OG ANVENDELSE

På tross av alle indikasjoner om at porneia-i-ekteskapet var lagt bort, så kom det en artikkel som forandret en del av de balanserte konklusjoner som ble publisert i 1978. Nå ble synspunktene til medlemmene av det styrende råd angående betydningen av porneia presentert i en ny drakt.

Vakttårnet for 1. august 1983, sidene 30,31, sier:

«Utukt» definert

Hva forstår vi her med «utukt»? Det greske ordet som brukes i dette skriftstedet, er porneía. Da Vakttårnet for 1. mai 1973 drøftet dette spørsmålet på sidene 215 og 216, viste det at porneía «kommer fra et rotord som betyr ’å selge’». Det er derfor koblet sammen med prostitusjon, som ble praktisert i mange hedenske templer i det første århundre, og som blir praktisert i bordeller i dag.

Det er riktig at porneía av og til brukes i en mer begrenset forstand, om kjønnslig omgang mellom ugifte (enslige) personer. Et eksempel på en slik begrenset bruk finner vi i 1. Korinter 6: 9 (NW), der «utuktige mennesker» omtales separat og i tillegg til dem som gir seg av med slike ting som ekteskapsbrudd og homoseksuelle handlinger. Men like før, i 1. Korinter 5: 9—11 (NW), brukte Paulus det samme ordet da han rådet de kristne til å la være å omgås «utuktige mennesker». Er det rimelig å tro at han her bare hadde umoralske ugifte personer i tankene? Det kan ikke være tilfellet, fokapittel 6regner opp en omfattende gruppe ulovlige seksuelle handlinger som de kristne må holde seg borte fra, deriblant ekteskapsbrudd og homoseksuelle handlinger. Vi har også Judas 7 og Åpenbaringen 21: 8, som viser at Gud dømmer «utuktige mennesker» som ikke angrer, til evig tilintetgjørelse. Disse skriftstedene kan neppe begrenses til ugifte mennesker som har seksuelle forbindelser med hverandre. Og påbudet fra det styrende råd i Jerusalem i Apostlenes gjerninger 15: 29 (NW), om ’å fortsette å avholde seg . . . fra utukt’,  forstås slik at det har en mer omfattende anvendelse.

Det er derfor tydelig at «utukt» brukt i videre forstand, slik det brukes i Matteus 5: 32 (NW) og Matteus 19: 9 (NW), viser til en omfattende gruppe ulovlige seksuelle forhold utenfor ekteskapet. Porneía innbefatter en grovt umoralsk bruk av kjønnsorganene til minst ett menneske (på naturlig eller på pervers måte); og det må også være en annen deltager i den umoralske handlingen — et menneske av det ene eller det andre kjønn eller et dyr.cSelvbesmittelse eller onani er derfor ikke porneía (hvor uforstandig og åndelig farlig en slik praksis enn kan være). Men den dag i dag omfatter uttrykket porneía de forskjellige former for seksuell aktivitet som foregår i et hus hvor det drives prostitusjon, der seksuelle tjenester kjøpes og selges. En person som går til en mannlig eller en kvinnelig prostituert for å kjøpe hvilke som helst seksuelle tjenester, vil gjøre seg skyldig i porneía. — Se 1. Korinter 6: 18.

Gifte kristne

Hva så med seksuelle handlinger mellom ektepar innenfor ekteskapet? Det er ikke de eldstes oppgave å snuse i gifte kristnes seksualliv. Men det er helt klart at Bibelen kommer inn i deres liv. De som vil ’leve et liv i Ånden’, bør ikke ignorere det Bibelen viser om måten Gud tenker på. Og de gjør vel i å lære å hate alt som er urent i Jehovas øyne, innbefattet det som tydelig er perverse seksuelle handlinger. Ektepar bør handle på en måte som gir dem en ren samvittighet, idet de konsentrerer seg om å legge «Åndens frukt» for dagen. — Galaterne 5: 16, 22, 23; Efeserne 5: 3—5.

Hva så om den ene ektefellen ønsker eller endog forlanger å få den andre ektefellen med på noe som helt innlysende er en pervers seksuell praksis? Det som ovenfor er lagt fram, viser at porneía dreier seg om ulovlig seksuell oppførsel utenfor den ekteskapelige ordning. At en ektefelle ved hjelp av tvang får gjennomført perverse handlinger, for eksempel oral eller anal sex, innenforekteskapet, vil derfor ikke utgjøre et bibelsk grunnlag for en skilsmisse som kan sette de to ektefeller fri til å gifte seg på nytt. En troende ektefelle kan føle seg nedtrykt i en slik situasjon, men når vedkommende bestreber seg på å holde fast ved de bibelske prinsipper, vil det resultere i velsignelser fra Jehova. I slike tilfelle kan det være nyttig om paret drøfter problemet åpent og rett ut, spesielt med tanke på at seksuallivet skal være ærbart, sunt og et uttrykk for øm kjærlighet. Dette vil naturligvis utelukke alt som kan smerte eller skade ektefellen. — Efeserne 5: 28—30; 1. Peter 3: 1, 7.

Som det alt er pekt på, er det ikke de eldstes oppgave å agere «politi» når det gjelder det intime ekteskapelige samliv til gifte par i menigheten. Men hvis det blir kjent at et medlem av menigheten praktiserer eller åpent agiterer for perverse seksuelle handlinger innenfor ekteskapet, vil vedkommende avgjort ikke være uklanderlig og kan derfor ikke få spesielle privilegier. Han vil for eksempel ikke kunne tjene som eldste, menighetstjener eller pioner. En slik praksis og agitasjon kan til og med føre til at vedkommende blir utstøtt fra menigheten. Hvorfor?

Galaterne 5: 19—21 (EN) regner opp mange laster som ikke kan regnes som porneía, men som kan føre til at en ikke er kvalifisert til å komme inn i Guds rike. Blant dem er «urenhet» (gresk: akatharsía, som betegner det å være urenslig, fordervet, uanstendig) og «skamløshet» (gresk: asélgeia, som betegner tøylesløshet, løsaktighet, skamløs oppførsel). Når slike laster blir grove, kan de i likhet med porneía gi grunn til utstøtelse fra den kristne menighet, men de gir ikke grunnlag for noen bibelsk skilsmisse. Et menneske som frekt agiterer for sjokkerende og motbydelige seksuelle handlinger, vil gjøre seg skyldig i skamløshet eller «løsaktig oppførsel» (NW). En som har en slik innstilling, kan naturligvis også gå videre og begå porneía, og da vil det foreligge grunnlag for en bibelsk skilsmisse.e Alle oppriktige kristne bør sannelig være sterkt opptatt av å unngå og bekjempe alle slike «kjødets gjerninger»! — Galaterne 5: 24, 25EN.

En fotnote sier:

Dette er en utvidet og justert forståelse av det som stod i Vakttårnet for 15. juli 1975, side 336, og 15. november 1978, sidene 23, 24. De som handlet på grunnlag av den viten de den gang hadde, kan ikke kritiseres. Dette vil heller ikke kunne endre den nåværende status til en person som tidligere trodde at en ektefelles perverse seksuelle oppførsel innenfor ekteskapet utgjorde porneía og som, på grunn av dette, fikk skilsmisse og nå er gift på nytt.

Synspunktet angående porneia er det følgende:  «porneía kommer fra et rotord som betyr ’å selge’. Det er derfor koblet sammen med prostitusjon, som ble praktisert i mange hedenske templer i det første århundre, og som blir praktisert i bordeller i dag’.» Jeg har allerede vist at dette nye synspunktet ikke har noe grunnlag i De kristne greske skrifter, hvor den eneste betydning som vi kan slutte av den sammenhengen ordet er brukt i, er «ulovlig seksuelt samleie», noe som innebærer innføring av penis i vagina eller i anus til homoseksuelle. Vi må heller ikke glemme at dette er definisjonen av porneia i de gresk-engelske leksika som har blitt sitert i Vakttårnet.[1]

Et annet nytt punkt er at det Vakttårnet for 15. november 1978, side 24, sier, at hvis ektefellens seksuelle handlinger «tydelig vitner om overgivelse eller utskeielse til liderlighet», kunne konen bedømme dette som porneia og skille seg fra mannen. Men hun  måtte ta det fulle ansvar for denne avgjørelsen. Dette ble nå ikke tillatt: «At en ektefelle ved hjelp av tvang får gjennomført perverse handlinger, for eksempel oral eller anal sex, innenfor ekteskapet, vil derfor ikke utgjøre et bibelsk grunnlag for en skilsmisse som kan sette de to ektefeller fri til å gifte seg på nytt.» Dette er en riktig avgjørelse.

EKTESKAP: INNSMUGLING AV SYNSPUNKTENE TIL MEDLEMMENE AV DET STYRENDE RÅD 

Saken er den at medlemmene av det styrende råd ønsker å prege inn i vitnenes sinn sine synspunkter på hva som er rett og galt når det gjelder seksuallivet til gifte mennesker. Og de gjør dette på en umerkelig måte, noe vi også ofte ser i andre situasjoner. Medlemmene av det styrende råd har laget 200+ lover som ikke bygger på Bibelen, og som alle Jehovas vitner må følge, ofte med trussel om eksklusjon hvis de ikke følger dem. I andre tilfeller, treffer det styrende råd avgjørelser, og de forsøker å få vitnene til å følge disse enten direkte eller indirekte.

Det riktige bibelske synspunktet ble uttrykt i Vakttårnet for 15. november 1978, side 24:

Etter en ytterligere, grundig overveielse av saken er vi imidlertid blitt overbevist om at ettersom det ikke foreligger noen klar bibelsk veiledning, er dette et område hvor ektefellene selv må bære ansvaret overfor Gud, og at det ikke kan være de eldstes oppgave å føre kontroll med disse intime forhold i ekteskapet og foreta utstøtelser utelukkende på grunnlag av slike handlinger

Som sitatet sier, så er det ingen veiledning i Bibelen om hvordan den seksuelle omgang mellom ektefolk skal foregå. Og derfor kan verken de eldste eller medlemmene av det styrende råd gripe inn i slike situasjoner. Første Peter 4:15 formaner hver kristen til ikke å være «en som blander seg i andres saker». Dette er god veiledning som medlemmene av det styrende råd burde følge. Men de tror at de har rett til «å herske over dem som er Guds eiendom» (1. Peter 5:3) Selve ordene «det styrende råd» viser dette. Derfor blander de seg inn i Jehovas vitners personlige forhold. La oss se på dette.

Vakttårnet for 1 august 1983, side 30, sier:

Hva så med seksuelle handlinger mellom ektepar innenfor ekteskapet? Det er ikke de eldstes oppgave å snuse i gifte kristnes seksualliv. Men det er helt klart at Bibelen kommer inn i deres liv. De som vil ’leve et liv i Ånden’, bør ikke ignorere det Bibelen viser om måten Gud tenker på.

Det er en klar motsigelse mellom sitatet fra 1978 og sitatet fra 1983. Det kan ikke bli benektet at det ikke foreligger noen klar bibelsk veiledning for den seksuelle omgang mellom ektefeller. I betraktning av dette hvordan kan da medlemmene av det styrende råd i forbindelse med seksuell omgang mellom ektefeller tale om det Bibelen viser om måten Gud tenker på? Faktum er at det som ligger bak disse ordene, er den måten medlemmene av det styrende råd tenker på. Men disse personenes tenkning er maskert som Guds tenkning!

Boken Correspondence Guidelines (Retningslinjer for korrespondanse) fra 2007 er skrevet for å hjelpe medlemmene av avdelingskontorene til å besvare spørsmål som de får. Verken de eldste eller menighetenes medlemmer kan lese denne boken. Men når de stiller spørsmål, får de svar som er basert på denne boken. Alle punkter som jeg har oversatt fra denne boken, som er sitert nedenfor, finner vi forskjellige steder i Jehovas vitners litteratur. Jeg siterer fra side 98:

Når spørsmål blir reist om hvorvidt bestemte handlinger mellom mann og kone er sømmelige, er det godt å vise at det ikke er den kristne menighets oppgave å vise hvilke handlinger som kan gjøres og ikke gjøres i ektesengen. Ektefeller kan få det råd at når det gjelder intime forhold, som i alle andre områder i livet, så må kristne viser godhet og kjærlighet og omtanke for andre.

Formaningen om å unngå «begjærlig seksuell lyst» (1. Tessaloniker 4:4-8) gjelder også gifte kristne. Dette innebærer å vise selvbeherskelse selv når det gjelder seksuell omgang, slik at man ikke utfører urene handlinger.

Kristne må hate alle perverse handlinger — homoseksualitet, lesbianisme, bestialitet, oral og anal sex og lignende ting. (3. Mosebok 15:24; 20:18; Salme 97:10; Amos 5:15; Romerne 12:9; Efeserne 5:3, 10-12; Kolosserne 3:5, 6) Gifte ektepar kan bli oppfordret til å handle på en mate som gir dem en god samvittighet, og som viser deres ønske om at ektesengen kan være ærbar og uten urenhet. (Hebreerne 13:4)

Her ser vi «den måten medlemmene av det styrende råd tenker på» kamuflert som «den måten Gud tenker på». Den første delen av veiledningen er utmerket: «at det ikke er den kristne menighets oppgave å vise hvilke handlinger som kan gjøres og ikke gjøres i ektesengen». Men det som følger, opphever denne utmerkede veiledningen. Det seksuelle samvær mellom ektefeller som er Jehovas vitner, kan lett ødelegges, fordi mange vitner har en følsom samvittighet. De bestreber seg på å følge det som står i Bibelen, og de er redde for å gjøre noe som er galt i Jehovas øyne. Jeg skal illustrere situasjonen ved å sitere 1. Mosebok 3:9-11:

9 Og Jehova Gud ropte gjentatte ganger på mennesket og sa til ham: «Hvor er du?» 10 Til slutt sa han: «Jeg hørte din røst i hagen, men jeg var redd fordi jeg var naken, og derfor gjemte jeg meg.» 11 Da sa han: «Hvem har fortalt deg at du var naken? Har du spist av det treet som jeg befalte deg at du ikke skulle spise av?» 12 Og mennesket sa så: «Kvinnen som du gav meg til å være hos meg.

Adam og Eva hadde vært nakne en stund. Dette var det normale for dem, og de hadde aldri tenkt: «Oi, vi er nakne.» Men nå når de hadde syndet mot Gud, fikk deres samvittighet dem til å tenke på at de var nakne. Seksuell omgang mellom ektefolk er normalt; det er et spontant uttrykk for deres kjærlighet til hverandre. Og de fleste ektepar ser ikke på deres seksuelle samvær med kritiske øyne med spørsmålet: «Er det noe vi har gjort som mishager Jehova.»

Men nå, når litteraturen retter oppmerksomheten mot det seksuelle samvær. — Da blir deres øyne åpnet, og de kan begynne å tenke på om det er noe i deres seksuelle forhold som er skittent, noe som de aldri har tenkt på tidligere. Deres seksuelle samvær som har vært så vakkert, blir nå på en måte tilsmusset; det er ihvertfall en mulighet for det. Særlig konenes samvittighet kan være følsom. Og konene kan begynne å se på deres seksuelle samvær med kritiske øyne når de får veiledningen om «å unngå begjærlig seksuell lyst». Denne situasjonen kan legge en demper på ektefellenes seksuelle samvær eller endog ødelegge det fullstendig. Og grunnen for denne svært uheldige situasjonen er at medlemmene av det styrende råd «har blandet seg inn i andre menneskers saker.»

Særlig skadelig er setningen «Formaningen om å unngå begjærlig seksuell lyst’ (1. Tessaloniker 4:4-8) gjelder også gifte kristne.Dette er ikke sant og er et direkte misbruk av Guds ord, for sammenhengen viser at Paulus ikke snakker om at gifte personer, men han snakker om ugifte personer som må vise selvkontroll, slik at de ikke gjør seg skyldig i porneia («ulovlig seksuelt samleie»). Versene inneholder ingen veiledning for det seksuelle samvær mellom gifte personer!

EKSKURS ANGÅENDE «BEGJÆRLIG SEKSUELL LYST» (1. TESSALONIKER 4:5)

Jeg skal analysere de greske ordene:

Pathos: «lidelse; hengivenhet; lidenskap, spesielt seksuell.» (Mounce)

Epithumia: «unormal eller voldelig lyst; uren lyst.» (Mounce)

NV96 har oversettelsen «begjærlig seksuell lyst», som er en god oversettelse. Jeg skal nå se på hvordan dette uttrykket er brukt, og jeg siterer 1. Tessaloniker 4:3-6:

3 For dette er hva Gud vil, DERES helligelse, at dere avholder dere fra utukt (porneia); 4 at enhver av dere skal vite hvordan han skal få herredømme over sitt eget (autos) kar (skeuos) i helligelse og ære, 5 ikke i begjærlig (pathos) seksuell lyst (epithumia) slik som også de nasjoner har som ikke kjenner Gud; 6 at ingen går så langt at han skader sin bror (adelfos) og krenker hans rettigheter i denne sak, for Jehova er en som krever straff for alle disse ting, slik som vi tidligere har sagt til dere og også har avlagt et grundig vitnesbyrd om for dere.

Ordet porneia har betydningen «ulovlig seksuelt samleie». Det kan referere til seksuelle samleier mellom en som er gift og en som han eller hun ikke er gift med, til seksuelle samleier mellom ugifte personer, og til seksuelle samleier mellom homoseksuelle personer. Et seksuelt samleie mellom en gift person og en som han eller hun ikke er gift med, blir uttrykt med det greske ordet moikheia. Ordet moikheia kan derfor subsumeres under porneia.

Hva er referansen til porneia i 1 Tessaloniker 4:3?  Vi kan forstå det når vi ser på resultatet av å utføre porneia. Vers 6 viser at resultatet er «at han skader sin bror og krenker hans rettigheter i denne sak». Ordet «bror» (adelfos) kan referere til både menn og kvinner i menigheten som blir skadet. En ektefelle ville ikke bli kalt «bror», og derfor har vi gode grunner for å tro at porneia i denne sammenhengen viser til seksuelle samleier mellom ugifte personer, og at moikheia er ikke inkludert. Dette støttes av ordene til Paulus i 2. Timoteus 2:22: «å flykte fra ungdommens lyster», og 1. Korinter 7:2 om at fordi porneia er så utbredt, bør «hver mann ha sin egen kone og hver kvinne ha sin egen mann».

Hva er brorens «rettigheter»? Vakttårnet for 15. november 1989, side 31, sier:

Hvis en forfører en ugift person, ødelegger en denne personens rett til å inngå et kristent ekteskap som en ren person som har bevart sin jomfruelighet. Førekteskapelig utukt berører også rettighetene til den som eventuelt gifter seg med vedkommende, nemlig retten til å gifte seg med en kristen som har bevart sin renhet. Den viktigste grunnen til at vi må sky utukt, er at Gud sier at det er galt; det er synd. Som apostelen Paulus skrev: «Dette er hva Gud vil, deres helliggjørelse, at dere avholder dere fra utukt.» — 1. Tessaloniker 4: 3—6NW; Hebreerne 13: 4.

Dette er gode kommentarer, og de viser at en kristen har rett til å gå inn i ekteskapet som en ren person i seksuell hensende. På grunn av dette formaner Paulus ugifte personer til å avholde seg fra utukt (porneia). Hva betyr så ordene om at «enhver av dere skal vite hvordan han skal få herredømme over sitt eget (autos) kar (skeuos) i helligelse og ære»? Det greske ordet autos («seg selv») står i genitiv, og skeuos står i akkusativ. Betydningen er derfor «hans eget kar», det vil si «hans eget legeme».

Poenget er at enhver bror må utvise selvkontroll, slik at han ikke følger en «begjærlig seksuell lyst». Hvis han følger en slik lyst, kan han bli skyldig i porneia og derved skade og krenke rettighetene til den søster han forfører.

Boken Correspondence Guidelines sier:

Formaningen om å unngå «begjærlig seksuell lyst» (1. Tessaloniker 4:4-8) gjelder også gifte kristne. Dette innebærer å vise selvbeherskelse selv når det gjelder seksuell omgang, slik at man ikke utfører urene handlinger.

Den første tanke jeg fikk da jeg leste denne kommentaren, var at han som skrev disse ordene, hadde et unaturlig eller ekstremt synspunkt på det seksuelle samvær mellom ektefolk. Sammenhengen viser at Paulus formaner ugifte kristne til ikke å gjøre seg skyldig i porneia, og ordene har ingen ting å gjøre med det seksuelle samvær mellom ektefeller.

«Ettersom det ikke foreligger noen klar bibelsk veiledning», slik Vakttårnet for 15. November 1978 sier, burde mdlemmene av det styrende råd ikke ha gitt noen veiledning for den seksuelle omgang mellom ektefeller.  Ved å gjøre det har de ignorert Peters formaning om å «ikke herske over dem som er Guds eiendom» (1. Peter 5:3) og ikke å «blande seg i andres saker» (1. Peter 4:15). Og de har fremmet ideer som kan ha en negativ virkning på eller til og med ødelegge det seksuelle samliv mellom kristne ektefeller.

Den følgende setning i Correspondence Guidelines er også skadelig: «Kristne må hate alle perverse handlinger — homoseksualitet, lesbianisme, bestialitet, oral og anal sex og lignende ting.» Homoseksualitet, lesbianisme og bestialitet er handlinger som ikke er relevante for gifte ektepar. Men hva skal vi si om ordene «oral og anal sex og lignende ting»? Igjen vil jeg sitere ordene fra Vakttårnet for 15. november 1978: «Ettersom det ikke foreligger noen klar bibelsk veiledning». Disse ordene viser at å gi råd om oral og anal sex ikke er noe det styrende råd har myndighet til å gjøre. Det kristne synspunktet er at dette er noe som ektefolkene selv må avgjøre.

Jeg forsvarer ikke oral og anal sex, men jeg er nøytral, fordi Skriften ikke sier noe om dette. Og vi kan videre spørre hva ordene «og lignende ting» referer til. Disse ordene antyder at det er andre perversjoner, og det kan også være handlinger som er på grensen til oral eller anal sex, men som ikke direkte er det. Ved å bruke slike uttrykk får vi den samme situasjon som jeg har beskrevet ovenfor. Ektepar, og særlig konen, kan begynne å se på det seksuelle samlivet med kritiske øyne. Er denne handlingen i nærheten av oral sex? Er denne handlingen umoralsk? Og det gode seksuelle forholdet mellom ektefellene kan bli ødelagt.

Men hvordan skal vi gi råd til kristne ektepar angående deres seksualliv? Vi kan bruke den første delen av sitatet fra Correspondence Guidelines:

Ektefeller kan få det råd at når det gjelder intime forhold, som i alle andre områder i livet, så må kristne viser godhet og kjærlighet og omtanke for andre.

Vi kan fortelle ektepar som spør, om at Bibelen ikke har noen beskrivelse av den seksuelle omgang mellom ektepar. Så kan vi lese noen skriftsteder om godhet, kjærlighet og omtanke for andre. Og vi kan si at seksuell omgang er en vakker gave fra Jehova, og dere kan bruke denne gaven til det beste for begge.

I Romerne 13:8-10 viser Paulus at kristne ikke trenger de ti bud, for de oppfyller de fleste av budene ved å elske sin neste. Kristne ektepar trenger ikke «bud» om at de må legge bånd på seg i sitt seksuelle samvær og at de må unngå bestemte handlinger som er definert av det styrende råd som perversjoner. De viser godhet, kjærlighet og omtanke for hverandre, og derfor er deres seksuelle omgang vakker.

1999—2000: NYE BETYDNINGER AV PORNEIA BLIR INNFØRT  

I Vakttårnet for 1. August 1983, side 30, får vi en generell definisjone av porneia: «Men den dag i dag omfatter uttrykket porneía de forskjellige former for seksuell aktivitet som foregår i et hus hvor det drives prostitusjon, der seksuelle tjenester kjøpes og selges». Nå blir denne definisjone nærmere spesifisert.

Vakttårnet for 1. September 1999, side 12, (over) og for 1. november 2000, side 8 (under) har den nye og mer spesifikke definisjon av porneia:

Det ordet som i den greske grunnteksten er brukt for utukt, porneia, sikter til alle utenomekteskapelige seksuelle handlinger som innebærer bruk av kjønnsorganene. Det innbefatter oral sex og bevisst kjæling med kjønnsorganer.

6 Hva siktes det til med ordet «utukt»? Dette ordet kommer fra det greske ordet porneia, som i noen tilfeller blir brukt om seksuell omgang mellom ugifte personer. (1. Korinter 6: 9) I andre tilfeller, for eksempel i Matteus 5: 32 og Matteus 19: 9, blir ordet brukt i en bredere betydning, idet det her også siktes til ekteskapsbrudd, incest og seksuell omgang med dyr. Forskjellige former for sex mellom personer som ikke er gift med hverandre, for eksempel oral og anal sex og seksuelt stimulerende berøring av en annen persons kjønnsorganer, kan også betegnes som porneia. Alle slike seksuelle handlinger blir — enten direkte eller indirekte — fordømt i Guds Ord. — 3. Mosebok 20: 10, 13, 15, 16; Romerne 1: 24, 26, 27, 32.

Jeg vil gjerne kommentere ordene i blå skrift, for disse ordene er ikke sanne. Ingen steder i Bibelen finner vi ord som endog antyder at oral og anal sex mellom ektefolk eller mellom ugifte er uriktig. Vakttårnet for 15. november 1978, side 24, sier at «ettersom det ikke foreligger noen klar bibelsk veiledning, så kan ikke oral og anal sex bli fordømt — artikkelen er nøytral i forbindelse med disse handlingene. En fotnote viser at Romerne 1:24-27 bare gjelder homoseksuelle og ikke kan bli brukt i forbindelse med ektepar. Jeg konkluderer med at «det Bibelen viser om måten Gud tenker på, som er nevnt i Vakttårnet for 1. august 1983, side 30, i virkeligheten er «den ubibelske måten medlemmene av det styrende råd tenker på.

2018: PORNEIA UTEN HUD-KONTAKT

I året 2018 kom det enda en ny definisjon av porneia, som vi finner i Vakttårnet for November 2018, side 27:

Lapdance er en dans der danseren, vanligvis halvnaken, på en seksuelt utfordrende måte sitter på fanget til en kunde og gnir kroppen sin mot hans. Avhengig av omstendighetene kan dette bli betraktet som seksuell umoral og føre til at de eldste i menigheten må nedsette et domsutvalg. En kristen som har vært med på lapdance, bør søke hjelp hos de eldste. – Jak 5:14, 15.

Eldsteboken 12:3 bekrefter det som det som Vakttårnet uttrykte:

Det er ikke nødvendig med hudkontakt, kopulasjon (å trenge inn i partneren) eller seksuell utløsning for at handlingen skal være porneia.

I Vakttårnet for 1. mai 1973, side 215, ble tre gresk-engelske leksika sitert som kilder for betydningen av porneia. I alle tre leksika ble seksuelt samleie oppgitt som definisjonen av porneia, og dette krever at penis trenger inn. Alle disse tre definisjonene har nå blitt kontant avvist — inntrenging av penis er ikke nødvendig for at en handling skal være porneia, ifølge medlemmene av det styrende råd.

Det er viktig å peke på at den eneste definisjonen av porneia vi finner i De kristne greske skrifter er «ulovlig seksuelt samleie», og alle definisjonene til medlemmene av det styrende råd i tillegg til dette har intet språklig eller bibelsk grunnlag. Jeg er sikker på at ingen gresk-engelske leksika bruker oral eller anal sex eller de andre definisjonene som medlemmene av det styrende råd har funnet opp, som definisjoner for porneia. Medlemmene av det styrende råd er alene i hele verden med sine definisjoner av porneia!

Det som virkelig er ille i denne situasjonen, er at de særegne definisjonene av porneia, som er oppfunnet av medlemmene av det styrende råd, har ødelagt livet til titusener av vitner og titusener av familier, fordi disse definisjonene blir brukt som eksklusjonsgrunner.

Når vi ser på tabell 1.1, ser vi at det styrende råds definisjoner av porneia har forandret seg mye. Fra ulovlig seksuelt samleie (noe som krever inntrengning av penis) i en av det motsatte kjønn til porneia av fullt påkledde personer uten inntrengning av penis. Disse definisjonene er diametralt motsatt av hverandre, og hvis Bibelen hadde vært den eneste kilde for den kristne lære, ville slike selvmotsignde definisjoner ikke ha vært mulig. Men de selvmotsigende definisjonene er der, og grunnen er at medlemmene av det styrende råd har laget sine egne menneskebud som ikke har støtte i Bibelen.

Tabell 1.1 Forskjellige definisjoner av porneia  

1956 Kunstig inseminasjon fra en annen mann enn ektemannen.
1969 Bestialitet er ikke porneia, men er en eksklusjonsgrunn.
1970 Ordet porneia kan muligens inkludere homoseksuelle handlinger.
1972, juni Ordet  porneia inkluderer ikke homoseksuelle handlinger og bestialitet.
1973, mai Ordet porneia inkluderer homoseksuelle handlinger.
1974 (1975) Ordet porneia kan referere til handlinger innenfor ekteskapet, slik som oral og anal sex og andre umoralske handlinger utført av gifte personer. Slike handlinger kan føre til oppløsning av ekteskapet og til eksklusjon.
1978 Ordet porneia kan ikke bli anvendt på handlinger innenfor ekteskapet, slik som oral og anal sex. Og slike handlinger kan ikke føre til oppløsning av ekteskapet. Ektefellen kan imidlertid vurdere den andre ektefellens handlinger som umoralske, slik at de defineres som porneia. På dette grunnlaget kan ektefellen kreve at ekteskapet blir oppløst.
1978 Det finnes ingen veiledning i Skriften om seksuelle handlinger innenfor ekteskapet. Bare ektefolkene selv kan avgjøre hvordan deres seksuelle samliv skal være.
1983 Medlemmene av det styrende råd har bestemt at de kan lage regler for den seksuelle omgang mellom ektefeller. Det er slik at oral og anal sex mellom ektefeller ikke er porneia, men det er perverse handlinger. Slike handlinger kan ikke føre til oppløsning av ekteskapet. Men de kan føre til eksklusjon.
1983 Ordet porneia inkluderer bestialitet.
1999 Ordet porneia inkluderer oral og anal sex mellom ugifte personer og en bevisst kjæling med kjønnsorganene til en person man ikke er gift med..
2018 Ordet porneia inkluderer handlinger av fullt påkledde personer uten hud-kontakt.

[1]. Det eneste unntak er en henvisning til Liddel and Scott’s Greek-English Lexicon i Vakttårnet for 15. november 1978, side 24. Bladet hevder at leksikonet for porneia har betydningen «debauch». Mitt eksemplar av leksikonet har ikke dette ordet. Men det har ordet «fornicate» med henvisning til 1. Korinter 6:18. Referansen i Vakttårnet må derfor være feil.

KONKLUSJON

I menigheten i Korint var det personer som forfalsket Guds ord på grunn av dårlige motiver. Medlemmene av det styrende råd har forfalsket Guds ord på grunn av mangel av kunnskap. Det er ironisk at de ni medlemmene av det styrende råd fremstår som de eneste som kan forklare Bibelen for Jehovas vitner, på tross av det faktum at ingen av dem kan lese Bibelen på originalspråkene gresk, hebraisk og arameisk.

I forbindelse med det greske ordet porneia («ulovlig seksuelt samleie»), som har vært fokus for denne artikkelen, har medlemmene av det styrende råd latt sin fantasi gå fram og tilbake, noe som har resultert i selvmotsigende definisjoner av porneia — disse definisjonene finnes ikke i noen gresk-engelsk ordbok.

Av de 37 eksklusjonsgrunnene som det styrende råd har funnet opp, og de 11 eksklusjonsgrunnene som finnes i De kristne greske skrifter, så er det å være skyldig i porneia den grunn som har ført til flest eksklusjoner. På grunn av dette, har hver ny definisjon av porneia, som  medlemmene av det styrende råd har funnet opp på grunn av mangel på kunnskap, ført til store konsekvenser for svært mange vitner.

Det er ingen overdrivelse å si at det styrende råds definisjon av porneia, har ført til at tusener av ekteskap har blitt oppløst på et ubibelsk grunnlag, titusener av vitners liv har blitt ødelagt, og titusener av familier har blitt påført lidelse — og mange av disse familier har blitt ødelagt. Medlemmene av det styrende råd har ansvaret for denne forferdelige situasjonen, fordi de har forfalsket Guds ord.

Rolf Furuli

Author Rolf Furuli

More posts by Rolf Furuli

Leave a Reply