DE NASJONER SOM VIL VÆRE TIL STEDE PÅ DOMMENS DAG
Når vi ønsket å finne ut hvem som vil være tilstede under Jesu Kristi tusenårige styre, vi bør begynne med å sitere Matteus 25:31, 32:
31 Når Menneskesønnen kommer i sin herlighet, og alle englene med ham, da skal han sette seg på sin herlige trone. 32 Og alle nasjonene skal bli samlet framfor ham, og han skal skille menneskene fra hverandre, liksom en hyrde skiller sauene fra geitene.
I mange år har tolkningen vært at fårene var Jehovas vitner og geitene var innbyggerne i alle nasjonene i verden. I de senere år har tolkningen vært litt mer forsiktig, men konklusjonen er den samme. Jeg siterer fra Vakttårnet for 15 oktober 1995, sidene 22, 28, (over) og 15. mars 2015, side 27 (under):
23 Når vi analyserer det som lignelsen sier Jesus gjør, ser vi at Jesus feller den endelige dom over alle nasjonene. Lignelsen viser ikke at dette domsarbeidet skulle strekke seg over en periode på mange år, som om hvert menneske som har dødd i løpet av de tiårene som er gått, skulle ha blitt dømt som en som fortjente evig død eller evig liv. (Ordet «nasjonene» er uthevet i originalen)
21 Når Menneskesønnen kommer i rollen som dommer, vil han konstatere at det finnes mange sanne kristne — i virkeligheten «en stor skare» av innviede sauer — og de vil være kvalifisert til å komme gjennom den siste delen av «den store trengsel» og inn i den nye verden. Disse framtidsutsiktene burde nå være en kilde til glede. (Åpenbaringen 7: 9, 14) På den annen side vil et stort antall mennesker fra «alle nasjonene» ha vist seg å være som sta geiter. De «skal gå bort til evig avskjærelse». For en lettelse for jorden!
7 I dag har vi en klar forståelse av illustrasjonen om sauene og geitene. Når det gjelder identiteten til dem som er nevnt, så er det Jesus som er «Menneskesønnen», eller «kongen». De som blir omtalt som «mine brødre», er åndssalvede menn og kvinner som skal herske sammen med Kristus i himmelen. (Rom 8:16, 17) «Sauene» og «geitene» står for enkeltpersoner fra alle nasjoner. De er ikke salvet med hellig ånd. Hva med tidspunktet for dommen? Den vil bli avsagt mot slutten av den store trengsel, som ligger like foran oss. Hva så med grunnen til at mennesker vil bli dømt som enten sauer eller geiter? Utfallet av dommen er avhengig av hvordan de har behandlet dem av Kristi åndssalvede brødre som er igjen på jorden.
Uttrykkene «et stort antall mennesker fra alle nasjonene» og «enkeltpersoner fra alle nasjoner» kunne tyde på at geitene ikke er alle mennesker i nasjonene unntatt Jehovas vitner. Men den grønne teksten viser at meningen er at alle mennesker i nasjonene unntatt vitnene er geiter, fordi Jesu brødre bare finnes i vitnenes menigheter, og det bare er vitnene som støtter dem.
Dette blir direkte uttrykt i boken Den Rene Tilbedelsen av Jehova Endelig Gjenopprettet (2018). Teksten på sidene 178-180 viser at bare døpte Jehovas vitner (og deres barn) vil overleve den store trengsel, og alle andre vil bli tilintetgjort:
17 For å overleve den kommende ødeleggelsen må man la sin tro komme tydelig til uttrykk nå. Som vi så tidligere, var det slik at de som overlevde Jerusalems ødeleggelse i 607 fvt., i tiden før dette viste at de tok fullstendig avstand fra all ondskapen, og at de elsket den rene tilbedelse. Slik er det i dag også. Før ødeleggelsen kommer, må man ‘sukke og stønne’ – altså føle sorg og avsky – på grunn av all ondskapen i verden. Og i stedet for å legge skjul på hva man mener, må man vise i ord og handling at man elsker den rene tilbedelse. Hva inn bærer det? Man må reagere positivt på den forkynnelsen som foregår i dag, arbeide med åta på en kristuslignende personlighet, bli døpt som symbol på at man har innviet seg til Jehova, og lojalt støtte Kristi brødre. (Esek 9:4; Matt 25: 34–40; Ef 4:22–24; 1. Pet 3:21) Det er bare de som tar disse skrittene nå – og som er sanne tilbedere av Jehova nå r den store trengsel kommer – som vil få det merket som viser at de vil overleve.
19 Den himmelske Konge, Jesus Kristus, og hans himmelske hærstyrker skal fullbyrde dommen over denne verdensordningen. I Esekiels syn begynte ikke de seks mennene med slagvåpen utslettelsen før etter at mannen som var kledd i lin, var ferdig med sitt merkingsarbeid. (Esek 9:4–7) På lignende måte vil den kommende utslettelsen ikke begynne før etter at Jesus har dømt folk av alle nasjonene og har merket sauene så de får overleve. I Harmageddon-krigen skal Jesus så lede de himmelske hærstyrkene, som vil omfatte de hellige englene og alle hans 144 000 medregenter, i et angrep mot denne onde verden og fullbyrde dommen over den. Den skal bli fullstendig ødelagt, men de sanne tilbedere vil overleve og få leve i en rettferdig, ny verden.– Ap 16:14–16; 19:11–21.
Vakttårnet for September 2024, side 20, sier at alle som ikke er Jehovas vitner, er geiter:
SAUER OG GEITER
3 I illustrasjonen om sauene og geitene fikk Jesus fram at han vil dømme folk basert på hvordan de reagerer på det gode budskap, og om de støtter de salvede eller ikke. (Matt 25:31–46) Dette vil skje under den store trengsel, like før Harmageddon. (Matt 24:21) Akkurat som en gjeter skiller sauene fra geitene, kommer Jesus til å skille dem som er lojale og støtter hans salvede etterfølgere, fra dem som ikke gjør det.
Basert på disse sitatene kan det ikke være noen tvil om at medlemmene av det styrende råd fremdeles tror og forfekter at alle nasjonene på jorden og deres innbyggere, som teller 8 milliarder+, vil bli evig tilintetgjort i Harmageddon, unntatt de som er Jehovas vitner. Dette ble grundig drøftet i artikkel IV i denne serien.
Det som er ganske ironisk, er at De kristne greske skrifter viser at innbyggerne i nasjonene vil få en oppstandelse på dommens dag. Dette blir vist ved at det flere steder i Åpenbaringen blir vist at nasjonene er tilstede under Jesu tusenårige styre. Før jeg drøfter dette, skal jeg se detaljert på dem som overlever den store trengsel.
HVEM VIL OVERLEVE DEN STORE TRENGSEL?
Den store trengsel blir nevnt i Jesu store profeti om sitt nærvær, i Matteus 24:21, 22. Han sier at hvis trengselen ikke ble forkortet «ville ikke noe kjød bli frelst». Men han viser at disse dagene vil bli forkortet, og disse ordene viser at noen vil overleve den store trengsel. Den store trengsel blir også nevnt i Åpenbaringen 7:9-17:
9 Etter dette så jeg, og se, en stor skare, som ingen kunne telle, av alle nasjoner og stammer og folk og tungemål, som stod foran tronen og foran Lammet, kledd i hvite lange kjortler; og det var palmegrener i deres hender. 10 Og de fortsetter å rope med høy røst og si: «Frelsen skylder vi vår Gud, som sitter på tronen, og Lammet.»
11 Og alle englene stod omkring tronen og de eldste og de fire levende skapninger, og de falt på sitt ansikt foran tronen og tilbad Gud 12 og sa: «Amen! Velsignelsen og herligheten og visdommen og takksigelsen og æren og makten og styrken tilkommer vår Gud for evig og alltid. Amen.»
13 Og dette fikk en av de eldste til å si til meg: «Disse som er kledd i de hvite lange kjortlene, hvem er de, og hvor er de kommet fra?» 14 Og straks sa jeg til ham: «Min herre, du vet det.» Og han sa til meg: «Disse er de som kommer ut av den store trengsel, og de har vasket sine lange kjortler og gjort dem hvite i Lammets blod.15 Derfor er de foran Guds trone; og de yter ham hellig tjeneste dag og natt i hans tempel; og han som sitter på tronen, skal slå opp sitt telt over dem. 16 De skal ikke sulte mer eller tørste mer, heller ikke skal solen steke dem, eller noen brennende hete, 17 for Lammet, som er i tronens midte, skal være hyrde for dem og lede dem til kilder med livets vann. Og Gud skal tørke bort hver tåre fra deres øyne.»
Uttrykket «kommer ut av den store trengsel» betyr at de overlever trengselen. Vi kan se dette hvis vi sammenligner den greske teksten i Åpenbaringen 7:14 med den greske teksten i Apostlenes gjerninger 7:14:
14 houtoi eisin hoi erkhomenoi (presens partisipp) ek tēs thlipseōs tēs megalēs Og straks sa jeg til ham: «Min herre, du vet det.» Og han sa til meg: «Disse er de som kommer ut av den store trengsel, og de har vasket sine lange kjortler og gjort dem hvite i Lammets blod.
10 kai exeilato (aorist) auton ek pasōn tōn thlipseōn autou og han utfridde ham av alle hans trengsler og gav ham et vinnende vesen og visdom for faraos, Egypts konges, øyne. Og han satte ham til å styre Egypt og hele sitt hus.
Beretningen i Apostlenes gjerninger kapittel 7 forteller om Josef som ble solgt til egyptiske handelsmenn. Men Gud utfridde ham av alle hans trengsler. Det greske verbet exaireō i Apostlenes gjerninger 7:10 er aorist, som er det perfektive aspekt. Verbet betyr «ta ut, plukke ut». (Mounce) og preposisjonen ek har betydningen «ut av». Så både verbet og preposisjonen viser at Josef ble tatt ut av alle hans trengsler. Og det betyr at han overlevde trengslene.
Verbet erkhomai i Åpenbaringen 7:14 er presens partisipp, som er det imperfektive aspekt. Betydningen av verbet er «komme, gå, passere». (Mounce) Den greske formen presens partisipp er vanskelig å oversette på norsk. På engelsk ville det være riktig å bruke pertisippformen «coming» («kommende»). En bokstvelig oversettelse ville være «de som er kommende ut av den store trengsel.»
Hva er så ståstedet til den eldste som taler med Johannes? Fra hvilket synspunkt ser han den store skare kommende ut av den store trengsel?
Boken Forent i tilbedelsen av den eneste sanne Gud (1983), side 106 sier:
6 Den beskrivelse av ‘den store skare’ som vi finner i Åpenbaringen 7:9-15, inneholder flere viktige detaljer. Vi får vite hvilke stilling ‘den store skare’ er i etter den store trengsel, og oppmerksomheten blir dermed også rettet mot de faktorer som førte til at den ble bevart. (Kursiv i originalen.)
Ordet «etter» er litt unøyaktig. Den eldste bruker ikke futurum og sier «vil komme ut av», og han bruker heller ikke imperfektum «kom ut av» eller perfektum «har kommet ut av». Men han bruker gresk presens partisipp, som tilsvarer ordet «kommende». Den eldstes fokus er derfor på enden av trengselen, akkurat i det øyeblikk da den store skare «er kommende ut av trengselen», det øyeblikk de overlever trengselen.
Den eldste retter oppmerksomheten mot Jesu blod, som har gjenløsende verdi. Fordi verbene «vaske» (plynō) og «gjøre hvit» (leukainō) er aorister, så må disse handlingene ha skjedd før den store trengsel. På denne tiden hadde hver enkelt av den store skare akseptert Jesu gjenløsningsoffer, og det er grunnen til at de vil overleve.
Etter at de har overlevd den store trengsel, er de fremdeles ufullkomne, og de har behov for gjenløsningsofferet. Dette blir vist i 7:17, hvor vi leser at Lammet «skal lede dem til kilder med livets vann».
Den eneste gruppe mennesker som venter å få overleve den store trengsel, og som er innstilt på det harde arbeid etter trengselen med å gjøre jorden klar for oppstandelsen, er Jehovas vitner. Derfor er de de eneste som vil overleve den store trengsel.
Dette betyr at alle andre, som vil telle 8 milliarder+, vil dø i den store trengsel. Men som jeg tidligere har understreket, og som er imot det syn medlemmene av det styrende råd har, så vil alle disse, unntatt de som har syndet mot den hellige ånd, få en oppstandelse på grunn av gjenløsningsofferet. Disse vil, sammen med de som overlever, utgjøre nasjonene som vil være til stede på dommens dag.
«NASJONENE» (ETHNOS) SOM VIL VÆRE TILSTEDE UNDER JESU TUSENÅRIGE STYRE
Djevelen skal bli bundet for en periode på tusen år, og grunnen for dette blir vist i Åpenbaringen 20: 2, 3:
2 Og han grep dragen, den opprinnelige slange, som er Djevelen og Satan, og bandt ham for tusen år. 3 Og han kastet ham i avgrunnen og lukket den og forseglet den over ham, for at han ikke skulle villede nasjonene lenger før de tusen år var endt. Etter dette skal han bli sluppet løs for en kort tid.
Disse ordene alene viser at nasjonene ikke har blitt evig tilintetgjort i den store trengsel. Men versene viser at de vil være til stede under Jesu tusenårige styre. Dette støtter også den lære at det store flertall av Adams etterkommere vil være til stede på dommens dag. Jeg har gått gjennom den Indeks for skriftsteder for Vakttårnets litteratur, som finnes online, og jeg har ikke funnet et eneste sted som har en detaljert drøftelse av ordet «nasjonene» i dette verset.
Ordet nasjoner (ethnos) forekommer 23 ganger i Åpenbaringen, og 19 av disse forekomstene i de første 19 kapitlene refererer til de politiske nasjonene i denne verden. Den prostituerte Babylon den store blir omtalt i kapitlene 17 og 18, og i 18:23 sies det at «ved din utøvelse av spiritisme ble alle nasjonene villedet».
Vil så nasjonene være til stede fra begynnelsen av Jesu tusenårige styre? Vi finner svaret i Åpenbaringen 19:15:
15 Og ut av hans munn går det et skarpt, langt sverd, for at han skal slå (patassō) nasjonene (ethnos) med det, og han skal gjete dem med en jernstav. Han tråkker også Guds, Den Allmektiges, harmes vredes vinpresse.
Ordet patassō har betydningen: «å slå med et kraftig slag, å drepe ved et dødelig slag eller sykdom». (Louw og Nida). Nasjonene, representert ved deres innbyggere, vil bli drept i den store trengsel. Nasjonenes nærvær under Jesu tusenårige styre er basert på at deres innbyggere har fått en oppstandelse, og jorden må være gjort klar for oppstandelsen før hadēs gir fra seg de døde innbyggerne i nasjonene.
Fordi nasjonene vil bli slått ned i den store trengsel, men de vil være til stede under Jesu tusenårige styre ifølge Åpenbaringen 20:3, så betyr dette at innbyggerne i nasjonene vil ha fått en oppstandelse. |
Oppstandelsen av nasjonene blir bekreftet i Åpenbaringen 20:7-9: (NV96-oversettelsen over og min bokstavelige oversettelse med kommentarer under):
7 Og så snart de tusen år er endt, skal Satan bli sluppet løs fra sitt fengsel, 8 og han skal gå ut for å villede de nasjoner (ethnos) som er ved jordens fire hjørner, Gog og Mạgog, for å samle dem til krigen. Tallet på disse er som havets sand. 9 Og de rykket fram over jordens bredde og omringet de helliges leir og den elskede by. Men ild kom ned fra himmelen og fortærte dem.
8 og han skal gå ut for å villede nasjonene (ta ethnē, intetkjønn flertall) de som er ved jordens fire hjørner, Gog og Mạgog, for å samle dem (autous, hankjønn flertall) til krig. Og deres (autōn, hankjønn flertall) tall er som sanden i sjøen. 9 Og de dro opp på jordens bredde og omringet leiren til de hellige og den elskede by. Men ild kom ned fra himmelen og fortærte dem (autous, hankjønn flertall).
I vers 8 er verbet «villede» (planaō) aorist infinitiv, og en infinitiv har ingen tidsreferanse. Denne infinitiven viser hva som var Satans hensikt, nemlig «å villede nasjonene». Men teksten sier ikke at han lykkes med å villede nasjonene. Tvert imot sier teksten at Satan vil «samle dem». Pronomenet «dem» er hankjønn, og det kan ikke vise tilbake til nasjonene som er intetkjønn.
Situasjonen er akkurat den samme som i forbindelse med dem som skal bli døpt (Matteus 28:19): folk av alle nasjonene skulle bli døpt, men ikke alle nasjonene. Satan vil ikke villede nasjonene ved jordens fire hjørner, bare noen mennesker fra disse nasjonene. Dette ser vi av at hankjønnspronomenet blir brukt tre ganger i versene 8 og 9.
Hva kan vi si om Gog og Magog? Ordet «Gog» har hankjønnsartikkelen i entall foran seg, og derfor kan ikke «Gog» referere tilbake til nasjonene, som er intetkjønn flertall. Ordet «Magog» har ingen artikkel. Men når to navn er forbundet med «og», og det første navnet har artikkel, så er artikkelen underforstått foran de andre navnet. Det betyr at «Gog og Magog» er dualis (totall), og på grunn av dette kan et pronomen i hankjønn flertall referere tilbake til «Gog og Magog». Det betyr at «Gog og Magog» ikke er et navn på nasjonene ved jordens fire hjørner. Men de personene av nasjonene som angriper de helliges leir og den elskede by har navnet «Gog og Magog».
I dag er det 195 nasjoner i verden, som er spredt over hele jorden. Vi kan si at nasjonene befinner seg ved jordens fire hjørner. Ved slutten av Jesu tusenårige styre vil det være en lignende situasjon, hvor nasjonene er spredt over hele jorden. Nasjonenes innbyggere i dag har arvet synd, og derfor er de i ferd med å ødelegge jorden. Men innbyggerne i nasjonene ved slutten av de tusen år, har ikke lenger synd, men de er gått over fra døden til livet, ifølge Åpenbaringen 20:5.
Det viktige punktet i denne sammenheng er at nasjonene befinner seg over hele jorden ved slutten av Jesu tusenårige styre. Dette støtter læren om at de aller fleste etterkommere av Adam som har levd på Jorden, vil få en oppstandelse på dommens dag.
Antallet av dem som gjør opprør blir sagt å være «lik sanden i sjøen». Dette betyr at antallet er ukjent. Men antallet behøver ikke være høyere en 144 000. I 1. Mosebok 22:17 leser vi at Abrahams ætt skulle bli like sanden i sjøen, og ifølge De kristne greske skrifter er tallet på Abrahams ætt 144 000. Akkurat som tallet på dem som får oppstandelse er flere milliarder, er det sannsynlig at de som består den endelige prøven etter Jesu tusenårige styre, som støtter Jehovas overherredømme, også er flere milliarder.
Jeg skal nå se på det tablået vi finner i Åpenbaringen kapittel 21. Den himmelske regjering, det nye Jerusalem, «kommer ned fra himmelen» ved begynnelsen av de tusen år. Forskjellige velsignelser blir nevnt, innbefattet velsignelser som nasjonene får ifølge 21:23-26:
23 Og byen trenger ikke solen eller månen til å skinne på seg, for Guds herlighet opplyste den, og Lammet var dens lampe. 24 Og nasjonene (ethnos) skal vandre ved hjelp av dens lys, og jordens konger skal bringe sin herlighet inn i den. 25 Og dens porter skal slett ikke bli lukket om dagen, for natt skal ikke være der. 26 Og de skal bringe nasjonenes herlighet og ære inn i den.
Flere av ordene i sitatet er hentet fra Jesaja kapittel 60. At Gud vil lyse opp det nye Jerusalem, er tatt fra Jesaja 60:19, 20:
19 For deg skal solen ikke mer vise seg å være et lys om dagen, og med hensyn til klart skinn skal månen ikke mer gi deg lys. Men Jehova skal for deg bli et lys som varer til uavgrenset tid, og din Gud skal bli din skjønnhet. 20 Din sol skal ikke mer gå ned, og din måne skal ikke mer avta; for Jehova selv skal for deg bli et lys som varer til uavgrenset tid, og dine sørgedager skal være til ende.
Ordene om at «nasjoner skal visselig gå i ditt lys» er hentet fra 60:2, 3:
2 For se, mørke skal dekke jorden, og tykt mulm folkegruppene; men over deg skal Jehova stråle fram, og over deg skal hans herlighet ses. 3 Og nasjoner skal visselig gå til ditt lys, og konger til din framstrålings klare lys.
I profetien i Jesaja kapittel 60 taler Jehova gjennom profeten til Jerusalem, som representerer Jehovas folk. De nasjonene som nevnes i Jesajas profeti var forskjellige nasjoner som ville støtte Jerusalem. Derfor må «nasjonene» i oppfyllelsen under Jesu tusenårige styre også referere til nasjoner på jorden og deres innbyggere.
I Åpenbaringen 21:23 blir «jordens konger» nevnt. Dette betyr ikke at nasjonene skal ha konger under Jesu tusenårige styre. Men kongene er nevnt, fordi Johannes siterer fra Jesaja 60:3 hvor også konger er nevnt. Kongene representerte makten i nasjonene, og ved at disse nevnes, understrekes det at all makt som nasjonene hadde, nå er overført til de nye Jerusalem.
Rammen omkring kapitlene 21 og 22 i Åpenbaringen er Jesu tusenårige styre. Når det bli sagt at nasjonene «skal vandre ved hjelp av dens [det nye Jerusalems] lys», betyr det at nasjonene under Jesu tusenårige styre vil ha del i det store opplæringsprogrammet hvor alle blir lært sannheten om Jehova Gud. Ordene «Og de skal bringe nasjonenes herlighet og ære inn i den» (Åpenbaringen 21:26) er hentet fra Jesaja 60:5:
5 Da skal du se det og visselig stråle, og ditt hjerte skal i sannhet skjelve og utvide seg, for til deg skal havets velstand vende seg; nasjonenes rikdommer skal komme til deg.
Ordene om at nasjonenes «herlighet og ære» skal bli brakt inn i det nye Jerusalem, viser at nasjonenes innbyggere er til stede under Jesu tusenårige styre og at de støtter den himmelske regjeringen.
De viktigste punkter i vår sammenheng er at nasjonenes handlinger i forhold til Jerusalem viser utvetydig at nasjonene og deres innbyggere er tilstede under Jesu tusenårige styre etter at det nye Jerusalem kommer ned fra himmelen. |
Kapittel 22 i åpenbaringen fortsetter beskrivelsen av Jesu tusenårige styre etter at det nye Jerusalem har kommet ned fra himmelen. Vi leser i 22:1, 2:
1 Og han viste meg en elv med livets vann, klar som krystall, som rant ut fra Guds og fra Lammets trone 2nedover i midten av dens brede gate. Og på denne siden av elven og på den andre siden stod livets trær, som frambringer tolv avlinger av frukt, idet de gir sin frukt hver måned. Og bladene på trærne var til legedom for nasjonene.
Medlemmene av det store skare som overlever den store trengsel, har fremdeles nedarvet synd og er ufullkomne. Derfor har de behov for at gjenløsningsofferet blir anvendt, og dette ser vi av ordene «Lammet…skal…lede dem til kilder med livets vann». (Åpenbaringen 7:17) Også de som får en oppstandelse, har nedarvet synd. Medlemmene av den himmelske regjering fungerer også som prester. Dette betyr at de vil anvende gjenløsningsofferet for alle som lever på jorden, og alle vil gradvis gå fremover mot syndfrihet og fullkommenhet. Dette blir vist ved at «bladene på trærne var til legedom for nasjonene». Ved slutten av de tusen år vil nasjonene være fullstendig helbredet, og deres innbyggere er syndfrie og fullkomne menneker. Jeg siterer den hjertevarmende kommentaren i Vakttårnet for 1. november 1992, side 7:
Det at Kristus døde som «en løsepenge» for hele menneskeheten og brakte balanse i den «skålvekt» som Adam hadde brakt ut av likevekt, kalles gjenløsningen. (Matteus 20: 28) Den kan sammenlignes med en medisin som bekjemper det viruset som er årsak til feberen. Ved å anvende verdien av Jesu løsepenge på menneskeheten kan menneskehetens sykelige tilstand på grunn av synd — døden innbefattet — bli leget. Denne helbredelsesprosessen blir billedlig beskrevet i den siste boken i Bibelen: «På denne siden av elven og på den andre siden stod livets trær, som frambringer tolv avlinger av frukt, idet de gir sin frukt hver måned. Og bladene på trærne var til legedom for nasjonene.» (Åpenbaringen 22: 2) Tenk deg det! En billedlig elv med livets vann som renner mellom livets trær med blad på, og alt dette er til legedom for menneskeheten. Symbolene i denne guddommelig inspirerte beskrivelsen er et bilde på den foranstaltning Gud har truffet for å føre menneskeheten tilbake til fullkommenhet på grunnlag av Jesu gjenløsningsoffer.
Her har vi en vakker beskrivelse av hvordan gjenløsningsofferet blir anvendt. Elven med livets vann representerer dette offeret. Bladene på trærne blir vannet av elven, og de vil være «til legedom for nasjonene». Dette viser at nasjonenes innbyggere var syke på grunn av nedarvet synd og ufullkommenhet. At de må fortsette å bruke bladene på trærne for legedom, illustrerer den gradvise prosessen mot menneskelig fullkommenhet som vi foregå gjennom Jesu tusenårige styre.
At nasjonene bruker bladene på trærne til legedom, viser tydelig at nasjonene vil være til stede under Jesu tusenårige styre etter at det nye Jerusalem vil ha kommet ned fra himmelen. Denne drøftelsen av nærværet til nasjonene under Jesu tusenårige styre støtter den lære at de aller fleste innbyggerne av alle nasjonene som har eksistert på jorden, vil få en oppstandelse på dommens dag. |
Tabell 1.1 En liste med henvisninger til de nasjoner som vil være til stede under Jesu tusenårige styre
ÅPENBRINGEN | REFERANSE |
20:3 | Djevelen vil bli bundet for tusen år for at han ikke skal forføre nasjonene. |
20:8 | Ved slutten av Jesu tusenårige styre vil hele jorden være full av nasjoner; det sies at de bor ved jordens fire hjørner. |
21:24 | Nasjonene skal vandre i lyset fra det nye Jesusalem. |
21:26 | Nasjonenes herlighet og ære skal bringes inn i det nye Jerusalem. |
22:2 | Bladene på trærne er til legedom for nasjonene. |
AVSLUTTENDE BEMERKNINGER
Det viktigste punkt i denne studien har vært presentasjonen av bevisene for at nasjonene, som medlemmene av det styrende råd sier skal bli evig tilintetgjort i den store trengsel, vil være til stede under Jesu tusenårige styre.
De kristne greske skrifter viser at bare personer som har syndet mot den hellige ånd, ikke vil få noen oppstandelse. Jesus kjøpte alle Adams etterkommere ved sin død. Og fordi de aller fleste av de mellom 20 og 26 milliarder mennesker som har levd på jorden, aldri har hatt sjansen til å akseptere eller avvise gjenløsningsofferet, vil de få en oppstandelse under Jesu tusenårige styre for å få denne sjansen.
Medlemmene av det styrende råd tror ikke at Jesus døde for «alle mennesker», bare for «alle slags mennesker», de som vil bli frelst. Basert på dette synspunkt har medlemmene av det styrende råd devaluert og begrenset både gjenløsningsofferet og oppstandelsen.
Når den store trengsel kommer, vil det være 8 milliarder+ mennesker på jorden. Den store skare vil overleve trengselen. Men fordi de aller fleste av de 8 milliarder+ ikke har hatt muligheten til å akseptere eller avvise gjenløsningsofferet, kan de ikke bli evig tilintetgjort. Men heller ikke kan de overleve den store trengsel. De vil dø, men de vil få en oppstandelse på dommens dag, og vi vet at Jehova vil dømme dem i rettferdighet.
En drøftelse av nasjonene som er til stede på dommens dag, hvor dette blir forbundet med profetien om at Abrahams ætt skulle velsigne alle nasjoner på jorden, finnes i kapittel 8 i min bok Forsoningen mellom Gud og mennesker.