Skip to main content

BETYDNINGEN AV ÅRET 1914 — Å FORSTÅ NASJONENES FASTSATTE TIDER (DEL II)

By 10. juni 2025Bibelstudium

UTTRYKKET «NASJONENES FASTSATTE TIDER» FINNES I JESU STORE PROFETI. TEMAET I DENNE STORE PROFETIEN ER GUDS RIKE, OG DETTE ER OGSÅ TEMAET FOR «NASJONENES FASTSETTE TIDER». JEG SKAL DRØFTE RAMMEN FOR JESU STORE PROFETI OG BETYDNINGEN AV ORDENE «GUDS RIKE ER NÆR».

 

Uttrykket «nasjonenes fastsatte tider» finnes bare ett sted i Bibelen, nemlig i Lukas 21:24 i Jesu store profeti om hans gjenkomst og nærvær. Jeg vil nå drøfte hva som er selve fokuset i Jesu store profeti.

JESU NÆRVÆR OG DEN KOMMENDE TINGENES ORDNING

Vi finner disiplenes spørsmål i Matteus 24:3:

3 Mens han satt på Oljeberget, kom disiplene til ham da de var for seg selv, og sa: «Si oss: Når skal disse ting skje, og hva skal være tegnet på ditt nærvær (parousia) og på avslutningen på tingenes ordning (synteleias tou aiōnos)?»

Jesus hadde fortalt disiplene at han ville gå bort og så komme tilbake. Disiplene snakket hebraisk, og hvilke ord brukte de i sitt spørsmål? Det er sannsynlig at de sa noe sånt som mā ’ōt pānekhā weqets ha‘ōlam? Bokstavelig talt betyr det (hva) ’ōt (tegn) pānekhā (ditt nærvær/ditt ansikt) weqets (og avslutningen) ha‘ōlam ( tingenes ordning).

Matteus oversatte pānekhā med de greske ordene tēs sēs parousias («det ditt nærvær»). Grunnen til at disiplene ikke brukte de hebraiske ordene bō‘kā («ditt komme») og Matteus ikke brukte det greske ordet erkhomai («å komme») kan vi forstå av Jesu ord i Matteus 24:23–27:

23 Hvis noen da sier til dere: ’Se, her er KRISTUS’, eller: ’Der!’, så tro det ikke. 24 For falske Kristuser og falske profeter skal stå fram og gjøre store tegn og undere for om mulig å villede selv de utvalgte. 25 Se, jeg har advart dere. 26 Derfor, hvis folk sier til dere: ’Se, han er i ødemarken’, så gå ikke dit ut; ’Se, han er i de innerste rommene’, så tro det ikke. 27 For liksom lynet går ut fra østlige områder og lyser over til vestlige områder, slik skal Menneskesønnens nærvær være.

Disiplene forventet at Jesus ville komme tilbake som et menneske til Israel. Hvis han skulle komme til et annet sted i landet enn de var, ville de vite hva tegnet var som indikerte at han hadde kommet tilbake. Nå kunne de begynne å lete etter ham, slik de siterte versene indikerer.

Mishna er en jødisk bok som presenterer uttalelser fra forskjellige rabbinere fra tiden før vår tidsregning til midten av det tredje århundre evt., da denne boken ble skrevet. Her finner vi troen på ‘ōlam habba (hebraisk: «den kommende tingenes ordning») hvor fred og lykke vil herske.

Ifølge Lukas 18:30 snakket Jesus om «den kommende tingenes ordning» (‘ōlam habba), og i Lukas 18:34, 35 kontrasterer han «denne tingenes ordning» med «den tingenes ordning» som er knyttet til oppstandelsen. Disiplene trodde tydeligvis på den kommende tingenes ordning» (‘ōlam habba), slik andre gudfryktige jøder gjorde, og de koblet denne kommende tingenes ordning (‘ōlam habba) sammen med Jesu nærvær.

Vi legger merke til at Jesus, ifølge vers 27, brukte det samme ordet som disiplene brukte (hebraisk: pānæ, gresk parousia). Dette viser at disiplene stilte et fornuftig spørsmål. Men han viser at han ikke ville komme tilbake som et menneske. Hans usynlige nærvær ville være akkurat som et lyn, og ingen person ville være synlig.

FORSKJELLEN MELLOM JESU NÆRVÆR (PAROUSIA) OG KOMME (ERKHOMAI)

Det er viktig å ikke forveksle de to greske ordene parousia («nærvær») og erkhomai («å komme»). Begge ordene spiller en viktig rolle i Jesu store profeti. Men de refererer til forskjellige sider ved Jesu gjenkomst. Et eksempel på denne forskjellen finnes i Matteus 24:37–39:

37 For akkurat som Noahs dager var, slik skal Menneskesønnens nærvær (parousia) være. 38 For som de var i dagene før flommen — de spiste og drakk, menn giftet seg, og kvinner ble giftet bort, inntil den dag da Noah gikk inn i arken; 39 og de gav ikke akt før flommen kom (erkhomai) og feide dem alle bort — slik skal Menneskesønnens nærvær være. 40 Da skal to menn være på åkeren: den ene skal bli tatt med og den andre bli latt tilbake; 41 to kvinner skal male på håndkvernen: den ene skal bli tatt med og den andre bli latt tilbake. 42 Hold dere derfor våkne, for dere vet ikke på hvilken dag DERES Herre kommer (erkhomai)

Jesus sammenligner sitt nærvær (parousia) med Noahs dager før flommen, da Noah bygde arken og forkynte for folket (2. Peter 2:5). Noahs nærvær før flommen tok slutt da «flommen kom (erkhomai) og feide dem alle bort». Jesus sa at «slik skal Menneskesønnens nærvær være».

Dette betyr at Jesus ville komme tilbake og være til stede, og ved slutten av sitt nærvær vil han komme (erkhomai); og resultatet vil bli en situasjon som ligner på flommen. Versene 40 og 41 tar Jesu illustrasjon videre. Akkurat som Noah, hans kone, hans sønner og deres koner ble tatt med inn i arken og overlevde flommen, vil på samme måte, ved slutten av Jesu nærvær (parousia), én bli tatt med og én bli latt tilbake. Merk at denne situasjonen, som Jesus sammenligner med flommen, sies å være når «din herre kommer (erkhomai)».

Jesus kommer derfor tilbake og er til stede, og under hans nærvær (parousia) vil forskjellige ting skje, slik som før den store flommen. Ved slutten av hans nærvær vil han komme (erkhomai) på lignende måte som flommen kom (erkhomai) med et lignende resultat.Det viktige poenget om at Jesu komme (erkhomai) skjer ved slutten av hans nærvær (parousia), uttrykkes i vers 29 og 30:

29 Straks etter de dagers trengsel skal solen bli formørket, og månen skal ikke gi sitt lys, og stjernene skal falle ned fra himmelen, og himlenes krefter skal bli rokket. 30 Og da skal Menneskesønnens tegn vise seg (erkhomai) i himmelen, og da skal alle stammene på jorden slå seg selv i jammer, og de skal se Menneskesønnen komme (erkhomai) på himmelens skyer med makt og stor herlighet.

Menneskesønnens tegn skal vise seg (komme) på himmelen, og jordens stammer skal se (horaō) Menneskesønnen komme (erkhomai) på himmelens skyer. Det greske ordet horaō kan referere til å se med egne øyne, eller å forstå noe. I Romerne 1:20 finner vi det greske ordet horaō med prefikset kat-, og det som blir «sett», er Guds usynlige egenskaper. Disse usynlige egenskapene «ses» indirekte, ved «det han har gjort (skapt)». På lignende måte «ses», eller forstås, Jesu komme indirekte på grunn av «Menneskesønnens tegn».Poenget i vår sammenheng er at «Menneskesønnens komme» (erkhomai) skjer når han skal dømme folket ved slutten av sitt nærvær (parousia).»

GUDS RIKE VAR KOMMET NÆR DA JESUS ​​VAR PÅ JORDEN

Guds rike (himlenes rike) er bare nevnt fire ganger i Jesu store profeti, i Matteus 24:14, 25; 25:1, 34; og Lukas 21:31. Likevel er Guds rike og dets opprettelse rammen og temaet for denne profetien. For å forstå det må vi se på Jesu forkynnelse om Guds rike. De første eksemplene på dette er Matteus 3:2 (over); Markus 1:15 (midten), Lukas 10:9 (under):

2 og sa: «VIS anger, for himlenes rike er kommet nær (eggizō).»

15 og sa: «Den fastsatte tid er utløpt, og Guds rike er kommet nær (eggizō)». VIS anger, og tro på det gode budskap.»

9 og lege de syke i den og fortsette å si til dem: ’Guds rike er kommet nær (eggizō) til dere.’

I vår sammenheng er verbet eggizō («komme nær») viktig. Når det står uten objekt, slik tilfellet er i disse versene, er betydningen «å nærme seg, komme nær; å være nær». Det tilsvarende substantivet eggus har betydningen «nær når det gjelder sted; nær når det gjelder tid; like ved.» (Mounce).

Hva mente Jesus da han sa: «Himlenes rike er kommet nær»? Israels folk, med kongene i Davids slektslinje, var Guds rike i fortiden. Dette riket ble ødelagt da Jerusalem ble ødelagt av Nebukadnesar i år 607 fvt. Fra den tiden hadde ikke Gud noe rike som omfattet jorden.

Jeg viste i del I av denne studien at Daniel 9:24–27 beskriver den fastsatte tiden fra Artaxerxes Is år 20, som var 455 fvt., til år 29 fvt., da Jesus startet sin forkynnelse og presenterte seg selv som den lovte Messias. Ifølge Markus 1:15, som er sitert ovenfor, refererte Jesus til denne fastsatte tiden, og han sa at når denne tiden nå var utløpt, betydde det at «Guds rike er kommet nær».

Guds rike er i himmelen, og derfor kalles det også himlenes rike. Dette betyr at Guds rike ikke er på jorden. Dette er et virkelig rike, for ifølge Matteus 18:3 snakket Jesus om dem som kommer inn i himlenes rike, og ifølge 8:11 snakket han om dem som skal delta i en fest i himlenes rike.

I lys av dette, hvordan kan vi forstå at Guds rike er kommet nær her på jorden? Vi kan forstå dette ved å lese Lukas 11:20 (over) og 17:20 (nedenfor):

20 Men hvis det er ved hjelp av Guds finger jeg driver demonene ut, da er Guds rike virkelig kommet overraskende (ftanō) på dere.

20 Men da han ble spurt av fariseerne om når Guds rike skulle komme, svarte han dem og sa: «Guds rike kommer ikke på en iøynefallende måte; 21 heller ikke kommer folk til å si: ’Se her!’, eller: ’Der!’ For se, Guds rike er midt iblant dere.»

Guds finger refererer til hans ånd, og poenget i 11:20 er at da han drev ut demoner ved hjelp av Guds ånd, viste dette at han hadde og brukte kraften til Guds rike. Dette betydde at Guds rike hadde «kommet overraskende» på dem. Det greske ordet fthanō betyr «å gå videre, gjøre fremskritt, komme opp med, komme over». (Mounce). Så Jesu mening var at hans bruk av Guds kraft, viste at Guds rike hadde kommet over dem — det var en realitet.

Ifølge Lukas 17:20, 21 var Guds rike midt blant fariseerne, fordi han, som var kongen i dette riket, og som demonstrerte at han brukte rikets kraft, var midt iblant dem. Dette samsvarer med ordene i Markus 1:15, som er sitert ovenfor, om at da den fastsatte tiden var utløpt, var Guds rike kommet nær.

Ordene «riket er kommet nær» betydde at rikets konge, Jesus Kristus, var midt iblant dem, og han og disiplene hans brukte rikets kraft til å drive ut demoner og helbrede sykdom.

GUDS RIKE VIL IGJEN KOMME NÆR

Apostelens spørsmål var hva tegnet på Jesu nærvær og avslutningen på tingenes ordning (= endens tid) var. Jeg har allerede argumentert for at rammen og temaet for Jesu store profeti er Guds rike. Jesus fortalte en profetisk illustrasjon som understreker dette poenget. Vi leser Lukas 19:11-15:

11 Mens de hørte på disse ting, holdt han dessuten fram en illustrasjon, for han var i nærheten av Jerusalem, og de trodde at Guds rike øyeblikkelig skulle vise seg. 12 Derfor sa han: «En mann av fornem byrd reiste til et land langt borte for å oppnå kongemakt og så vende tilbake. 13 Han kalte til seg ti av slavene sine og gav dem ti mịner og sa til dem: ’Driv forretning til jeg kommer.’ 14 Men hans medborgere hatet ham og sendte en gruppe sendemenn etter ham for å si: ’Vi vil ikke at denne mannen skal bli konge over oss.’

15 Da han omsider kom tilbake etter å ha oppnådd kongemakten, bød han at disse slavene, som han hadde gitt sølvpengene, skulle kalles til ham, for at han kunne bringe på det rene hva de hadde tjent ved å drive forretning.

Hvorfor forventet disiplene at Guds rike «skulle vise seg øyeblikkelig»? Tydeligvis fordi en slik situasjon ble beskrevet i Daniels bok, som de kjente, hvor det er mange profetier om Guds rike. Disiplene hadde mest sannsynlig Daniel 7:13, 14 i tankene:

13 Jeg fortsatte å se i synene om natten, og se, med himlenes skyer kom det nå en som var lik en menneskesønn; og han fikk tre fram for Den Gamle av Dager, og de førte ham fram for Ham. 14 Og det ble gitt ham herredømme og verdighet og rike, for at alle folk, folkegrupper og tungemål skulle tjene ham. Hans herredømme er et herredømme som varer til uavgrenset tid og ikke skal forgå, og hans rike er et rike som ikke skal bli ødelagt.

Daniel snakker om «Menneskesønnen», og Jesus hadde flere ganger omtalt seg selv som Menneskesønnen. Sitatet viser at Menneskesønnen vil få kongelig makt over alle nasjoner. Og disiplene forventet tydeligvis at dette ville skje øyeblikkelig når de kom til Jerusalem.

Jesus korrigerte disiplenes syn og snakket om sin fremtidige gjenkomst. Han var av «fornem byrd», og han reiste til et fjernt land, til himmelen. Når han hadde mottatt kongemakt (bokstavelig: «riket»), ville han vende tilbake og gjøre opp regnskapet med sine tjenere. Denne illustrasjonen indikerer at Jesu nærvær betegner at han mottar  kongemakten, det vil si opprettelsen av Guds rike.

I tillegg til Daniels bok er den boken som mest snakker om Guds rike, Åpenbaringen. Og beretningene om riket i denne boken er parallelle med Jesu illustrasjon. Denne boken ble skrevet kort tid før begynnelsen av det andre århundre evt., og det første verset i boken sier at profetiene refererer til fremtiden. Jeg siterer Åpenbaringen 11:15–17 (over) og 12:7–12 (under):

15 Og den sjuende engelen blåste i sin trompet. Og høye røster lød i himmelen, og de sa: «Kongedømmet over verden tilhører fra nå av vår Herre og hans KRISTUS, og han skal herske som konge for evig og alltid.»  16 Og de tjuefire eldste som satt innfor Gud på sine troner, falt på sitt ansikt og tilbad Gud 17 og sa: «Vi takker deg, Jehova Gud, Den Allmektige, Den som er og som var, fordi du har tatt din store makt og har begynt å herske som konge.  

7 Og det brøt ut krig i himmelen: Mịkael og hans engler kjempet mot dragen, og dragen og dens engler kjempet,  8 men den fikk ikke overtaket, og det ble heller ikke lenger funnet noe sted for dem i himmelen. 9 Og den store drage ble kastet ned, den opprinnelige slange, han som kalles Djevelen og Satan, som villeder hele den bebodde jord; han ble kastet ned til jorden, og hans engler ble kastet ned med ham. 10 Og jeg hørte en høy røst i himmelen si:

«Nå er frelsen og makten og riket som tilhører vår Gud, og den myndighet som tilhører hans KRISTUS, blitt til virkelighet, for våre brødres anklager er blitt kastet ned, han som anklager dem dag og natt framfor vår Gud!11 Og de har seiret over ham på grunn av Lammets blod og på grunn av sitt vitnesbyrds ord, og de elsket ikke sin sjel, selv ikke stilt overfor døden. 12 Derfor gled dere, dere himler og dere som bor i dem! Ve jorden og havet, for Djevelen er kommet ned til dere og har stor vrede, idet han vet at han har en kort tidsperiode.»

Åpenbaringen 11:15 viser at på et bestemt tidspunkt etter år 98, da Åpenbaringen ble skrevet, ble kongeriket over verden Jehova Guds og hans Sønn Jesus Kristi rike. Dette viser at Jesus ikke hadde makten over rikene i verden da han var på jorden. Dette stemmer overens med ordet i hans illustrasjon om at han måtte dra til himmelen for å motta kongemakt. Jehova Gud har alltid vært allmektig med all makt, men nå sier 11:16 til Gud at du «har tatt din store makt» i forbindelse med menneskene på jorden.

Åpenbaringen 12:7–12 viser at Satan Djevelen, på et bestemt tidspunkt blir kastet ut av himmelen. Og etter dette har Jesus Kristus makten i Guds rike, ifølge vers 10. Vi legger også merke til at Satan blir kastet ut av himmelen, og Jesus får makten i Guds rike «en kort tid» før Satan blir bundet i avgrunnen. (Åpenbaringen 20:1–3)

Det viktige poenget i vår sammenheng er at Jesus sier at hans gjenkomst betyr at han vil motta kongemakten, og at det at Mikael kaster Djevelen ut av himmelen, sammenfaller med tidspunktet da Jesus får kongemakt. Fordi Jesus vil dømme sine fiender og binde Djevelen ved slutten av sitt nærvær, må den nevnte «korte tiden» referere til samme periode som Jesu nærvær.

JESUS STORE PROFETI VISER AT GUDS RIKE HAR KOMMET NÆR

Jeg har tidligere vist at Jesu nærvær (parousia) begynner når han mottar kongemakten, og at han, ved slutten av sitt nærvær, kommer (erkhomai), og fungerer som dommer overfor menneskene på jorden og overfor Djevelen og hans demoner.

Jeg vil nå vise at rammen for Jesu store profeti er at Guds rike er kommet nær.

Jeg siterer fra Matteus 24:32–36 (over), Markus 13:28–32 (i midten) og Lukas 21:29–31 (under):

32 Lær nå dette av fikentreet som en illustrasjon: Så snart dets unge gren blir myk og skyter blad, vet dere at sommeren er nær (eggys). 33 Likeså skal dere også, når dere ser alt dette, vite at han er nær (eggys) ved dørene. 34 Jeg sier dere i sannhet at denne generasjon slett ikke skal forsvinne før alt dette skjer. 35 Himmel og jord skal forsvinne, men mine ord skal slett ikke forsvinne. 36 Om den dag og time vet ingen, verken himlenes engler eller Sønnen, men bare Faderen.

28 Lær nå denne illustrasjonen av fikentreet: Så snart dets unge gren blir myk og skyter blad, vet dere at sommeren er nær (eggys). 29 Likeså skal dere også, når dere ser disse ting skje, vite at han er nær (eggys), ved dørene. 30 Jeg sier dere i sannhet at denne generasjon slett ikke skal forsvinne før alt dette skjer. 32 Himmel og jord skal forsvinne, men mine ord skal ikke forsvinne. 32 Om den dagen eller timen vet ingen, verken englene i himmelen eller Sønnen, men bare Faderen.

29 Så holdt han fram en illustrasjon for dem: «Legg merke til fikentreet og alle de andre trærne: 30 Allerede når de står i knopp, vet dere med dere selv, ut fra det dere ser, at nå er sommeren nær. 31 Slik skal dere også, når dere ser disse ting skje, vite at Guds rike er nær (eggys).

 La oss sammenligne de tre viktige setningene:

Matteus 24:33: han er nær (eggus), ved dørene.

Markus 13:29: han er nær (eggus), ved sørene.

Lukas 14:31:  Guds rike er nær (eggus).

Likheten i alle tre tilfeller er substantivet eggys, som jeg har vist har betydningen «være nær; være for hånden». Ifølge Matteus og Markus er det som er nær eller er for hånden «han», og referansen må være til den nærmeste personen som ble nevnt tidligere. Det er «Menneskesønnen», og Matteus og Markus sier at Menneskesønnen er nær ved dørene.

I Matteus 25:10, i illustrasjonen om de fem kloke og fem uforstandige jomfruene, brukes ordet thyra «dør» brukt i betydningen å gå inn i et rom. Så det Matteus og Markus sier, er at Menneskesønnen er til stede foran dørene – som må være en referanse til hans nærvær (parousia), og han er klar til å gå gjennom dørene – noe han vil gjøre ved sitt komme (erkhomai).

Lukas refererer ikke til Menneskesønnen, men til Guds rike. Så når Menneskesønnen er «nær ved dørene» – er til stede – betyr dette at Guds rike er nær.

Da Jesus var på jorden og sa «riket er kommet nær (eggizō, verbet som tilsvarer substantivet eggys)», var meningen at han, kongen i Guds rike, var blant dem og brukte rikets makt. Men som sitatene fra Åpenbaringen 11:15–17 og 12:7–12 viser, ville det himmelske riket med makt over alle andre riker først bli opprettet i en fjern fremtid sammenlignet med Jesu dager på jorden.

De tre setningene jeg drøfter, viser at Menneskesønnens nærvær er det samme som opprettelsen av Guds rike. Eller, uttrykt med andre ord: Jesu «gjenkomst» betyr at Guds rike blir opprettet – Jesus Kristus er nå til stede, og Guds rike er til stede.

Dette stemmer perfekt overens med illustrasjonen i Lukas 19:11–15 om mannen av edel byrd som skulle reise til et land langt borte. Og når han hadde mottatt kongemakt, ville han vende tilbake.

Bakgrunnen for de tre setningene jeg har drøftet, er illustrasjonen om fikentreet. Når bladene kommer, vet vi at den varme årstiden er nær, er for hånden (eggys). Det vi kan lære av fikentreets blader, uttrykkes på følgende måte i Matteus 24:33 (over), Markus 13:29 (i midten) og Lukas 21:31 (under):

33 Likeså skal dere også, når dere ser alt dette, vite at han er nær (eggys) ved dørene.

29 Likeså skal dere også, når dere ser disse ting skje, vite at han er nær (eggys), ved dørene.

31 Slik skal dere også, når dere ser disse ting skje, vite at Guds rike er nær (eggys).

Nøkkelordet i alle tre setningene er «vite». Og poenget som alle tre evangelistene understreker, er at når Jesu etterfølgere ser alle hendelsene som oppfyller tegnet Jesus beskrev, da ville de vite at Jesus hadde kommet tilbake og var til stede, og at Guds rike var opprettet.

Matteus skrev noen ord som støtter Lukas’ ord om at Guds rike er kommet nær, om enn fra et annet perspektiv. Vi finner ordene i Matteus 24:14:14:

Og dette (houtos) gode budskap om riket skal forkynnes på hele den bebodde jord til et vitnesbyrd for alle nasjonene; og så skal enden (telos) komme.

Vi legger merke til at det gode budskapet om riket som skulle forkynnes som en del av tegnet, bestemmes av det demonstrative pronomenet houtosdette»). Et demonstrativt pronomen må vise tilbake til noe, så hva viser «dette» tilbake til? Det var en forskjell mellom Jesus og disiplenes forkynnelse av riket da han var på jorden og forkynnelsen av riket etter at han hadde steget opp til himmelen.

Matteus 4:17 forteller at Jesus forkynte at «himlenes rike er kommet nær», og han befalte apostlene sine å forkynne det samme budskapet. Som jeg allerede har vist, viser Lukas 17:21 at grunnen til denne forkynnelsen var at Jesus, kongen i Guds rike, var midt iblant dem.» Derfor kunne det sies at «Guds rike er nær». Jeg siterer Matteus 4:17 (over), Matteus 10:7 (i midten) og Lukas 17:20, 21 (under):

17 Fra da av begynte Jesus å forkynne og si: «VIS anger, for himlenes rike er kommet nær

7 Når dere går av sted, skal dere forkynne og si: ’Himlenes rike er kommet nær.’

20 Men da han ble spurt av fariseerne om når Guds rike skulle komme, svarte han dem og sa: «Guds rike kommer ikke på en iøynefallende måte; 21 heller ikke kommer folk til å si: ’Se her!’, eller: ’Der!’ For se, Guds rike er midt iblant dere

Men da Jesus hadde steget opp til himmelen, kunne ikke hans etterfølgere forkynne at Guds rike var kommet nær, fordi han var ikke iblant dem. Men som vi ser av de fem sitatene fra Apostlenes gjerninger nedenfor, forkynte hans etterfølgere bare om Guds kommende rike etter Jesu død. Hva forkynte de?

I følge 2. Timoteus 4:1 visste de at Guds rike ville komme i fremtiden fordi det kommende riket er knyttet til Jesu fremtidige komme. 2. Peter 1:11 viser at et viktig aspekt ved å forkynne Guds rike var at personer som omvendte seg og begynte å tjene Gud, kunne få adgang til Guds rike.

Apostlenes gjerninger 8:12

12 Men da de trodde Filip, som forkynte det gode budskap om Guds rike og om Jesu Kristi navn, lot de seg døpe, både menn og kvinner.

Apostlenes gjerninger 19:8:

8 Og han gikk inn i synagogen og talte med frimodighet i tre måneder, idet han holdt foredrag og talte overbevisende om Guds rike.

Apostlenes gjerninger 20:25

25 Og nå, se, jeg vet at dere ikke mer skal se mitt ansikt, alle dere som jeg gikk og forkynte riket iblant.

Apostlenes gjerninger 28:23

23 De avtalte nå en dag med ham, og de kom i større antall til ham der han bodde. Og han forklarte saken for dem, idet han avla et grundig vitnesbyrd om Guds rike og talte overbevisende med dem om Jesus ut fra både Moseloven og Profetene, fra morgen til kveld.

Apostlenes gjerninger 28:21

21 og forkynte Guds rike for dem og underviste om de ting som gjelder Herren Jesus Kristus, med den største frimodighet i tale, uten hindring.

  1. Timoteus 4:1

1 Jeg pålegger deg høytidelig overfor Gud og Kristus Jesus, som skal dømme de levende og de døde, og ved hans tilkjennegivelse og hans rike:

2 Peter 1:11

11 Ja, slik skal det i rikt mål bli gitt dere adgang til vår Herre og Frelser Jesu Kristi evige rike.

Nå kan vi forstå betydningen av pronomenet «dette» i forbindelse med «det gode budskap om riket» i Matteus 24:14. Det var Jesus som ga tegnet. Dette gode budskapet om riket, det gode budskapet om riket som Jesus forkynte: «riket er kommet nær»; «riket er midt iblant dere», skulle igjen forkynnes som en del av tegnet på hans nærvær og på avslutningen på tingenes ordning. Og som vi har sett, støttes dette av Lukas 21:31:

31Slik skal dere også, når dere ser disse ting skje, vite at Guds rike er nær.

Når Jesu etterfølgere så alle hendelsene som til sammen utgjorde tegnet, ville de vite at Guds rike var nær. Og det var dette budskapet de igjen skulle forkynne.

Tabell 1.1 Jesu nærvær og komme

Jesu nærvær (parousia) Jesu komme (erkhomai)
Matteus 24:14 Å forkynne dette gode budskap om riket. Enden (telos).
Lukas 21:31. 32 Riket er kommet nær. Alle disse ting må skje.
Mattheus 24:33 Han er nær ved dørene. (Han går inn gjennom) dørene.
Mattheus 24:37, 39 Hans nærvær (parousia) er lik Noas dager. Menneskesønnens (erkhomai) komme i den store trengsel.

Kontrasten i Matteus 24 er mellom Jesu nærvær (parousia) og hans komme (erkhomai) ved slutten av hans nærvær. Under hans nærvær vil dette gode budskap om det opprettede riket bli forkynt, og «enden» (telos) er det samme som hans komme (erkhomai). Lukas 21 viser at riket er nær under hans nærvær – riket er opprettet. Når det siste av «alle disse tingene» skjer, da har enden (telos), som er hans komme (erkhomai), kommet.

Under hans nærvær er Jesus «nær ved dørene», og hans komme (erkhomai) betyr at han går inn gjennom dørene. Jesu nærvær er en tidsperiode lik dagene før flommen. Akkurat som flommen tok bort alle de som ikke var i arken, vil Jesu komme (erkhomai) ta bort de menneskene som ikke tjener Gud.

Temaet og rammen for Jesu store profeti er Guds rike, og nasjonenes fastsatte tider viser når dette riket blir opprettet. Derfor er det en klar forbindelse mellom oppfyllelsen av begivenhetene i det tegnet Jesus ga og nasjonenes fastsatte tider. Disse tider ender når den første begivenheten av tegnet skjer. Jesus sa at hans etterfølgere skulle se og forstå både tegnet og nasjonenes fastsatte tider. Dette er temaet for del III.

 

 

Rolf Furuli

Author Rolf Furuli

More posts by Rolf Furuli

Leave a Reply